Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalsne, Elly
dc.date.accessioned2015-09-10T07:58:24Z
dc.date.available2015-09-10T07:58:24Z
dc.date.issued2015-06-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299251
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractStudiens tema har vært å sammenligne språkområder i TRAS og ALLE MED for å undersøke om materiellene identifiserer de samme barna. Hensikt med studien: Å vinne innsikt rundt tidlig identifisering av barn med svak språkutvikling. En kvantitativ undersøkelse er gjort av 871 barn på 2 år og 9 måneder, på utvalgte områder fra observasjonsmateriellene TRAS og ALLE MED, hentet fra Stavangerprosjektet. Datainnhentingen i forbindelse med studien var allerede foretatt, og lagt inn i analyseprogrammet SPSS. Studiens utgangspunkt var i områdene språkforståelse, uttale, ord-produksjon og setningsproduksjon fra TRAS, samt språkområdet fra ALLE MED. Målet med studien har vært å undersøke sammenhenger mellom utvalgte områder i TRAS og ALLE MED for barn med svak språkutvikling, om det er de samme barna som fanges opp i disse observasjonsmateriellene med ferdigheter på ulike nivå, og om det er forskjeller i resultater mellom kjønn. Variablene med språkområdene ble delt inn i 4 nivågrupper i SPSS. For å undersøke sammenheng ble det foretatt bivariat korrelasjonsanalyse, og for å se på fordelingen knytta til resultater ble det benyttet en chi- square- test. Funn i studien viste en signifikant sammenheng mellom utvalgte områder i TRAS og språkområdet i ALLE MED. Sammenhengene viste seg ved at det var et overlapp mellom de to materiellene i forbindelse med å identifisere barns språklige mestring, på mellom 55 og 74% i de ulike nivågruppene. Det ble funnet forskjeller i resultater mellom kjønn, i favør jentene, samt stor spredning i språkmestring hos barna på alle nivåene, både i TRAS og ALLE MED.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectStavangerprosjektetnb_NO
dc.subjectobservasjonsmateriellene "Tras" og "Alle med"nb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectauthentic assessmentnb_NO
dc.subjectkartleggingnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleKartlegging av språk i tidlig aldernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge