dc.contributor.author | Halsne, Elly | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T07:58:24Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T07:58:24Z | |
dc.date.issued | 2015-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299251 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Studiens tema har vært å sammenligne språkområder i TRAS og ALLE MED for å undersøke om materiellene identifiserer de samme barna. Hensikt med studien: Å vinne innsikt rundt tidlig identifisering av barn med svak språkutvikling.
En kvantitativ undersøkelse er gjort av 871 barn på 2 år og 9 måneder, på utvalgte områder fra observasjonsmateriellene TRAS og ALLE MED, hentet fra Stavangerprosjektet. Datainnhentingen i forbindelse med studien var allerede foretatt, og lagt inn i analyseprogrammet SPSS. Studiens utgangspunkt var i områdene språkforståelse, uttale, ord-produksjon og setningsproduksjon fra TRAS, samt språkområdet fra ALLE MED.
Målet med studien har vært å undersøke sammenhenger mellom utvalgte områder i TRAS og ALLE MED for barn med svak språkutvikling, om det er de samme barna som fanges opp i disse observasjonsmateriellene med ferdigheter på ulike nivå, og om det er forskjeller i resultater mellom kjønn.
Variablene med språkområdene ble delt inn i 4 nivågrupper i SPSS. For å undersøke sammenheng ble det foretatt bivariat korrelasjonsanalyse, og for å se på fordelingen knytta til resultater ble det benyttet en chi- square- test.
Funn i studien viste en signifikant sammenheng mellom utvalgte områder i TRAS og språkområdet i ALLE MED. Sammenhengene viste seg ved at det var et overlapp mellom de to materiellene i forbindelse med å identifisere barns språklige mestring, på mellom 55 og 74% i de ulike nivågruppene. Det ble funnet forskjeller i resultater mellom kjønn, i favør jentene, samt stor spredning i språkmestring hos barna på alle nivåene, både i TRAS og ALLE MED. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | Stavangerprosjektet | nb_NO |
dc.subject | observasjonsmateriellene "Tras" og "Alle med" | nb_NO |
dc.subject | språkutvikling | nb_NO |
dc.subject | authentic assessment | nb_NO |
dc.subject | kartlegging | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Kartlegging av språk i tidlig alder | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |