dc.description.abstract | Oppgavens hensikt var å utarbeide en empirisk analyse av hvordan trenere på elitenivå innen norsk toppfotball opplevde og håndterte forberedelse, gjennomføring og evaluering av en fotballkamp.
Det teoretiske rammeverket består av faglitteratur som beskriver ”performance coaching” tilknyttet elitetreneres kampledelse, samt forskning som belyser hvordan stress og press påvirker emosjonene til elitetrenere.
Den metodiske tilnærmingen som er benyttet er kvalitativ metode, med dybdeintervju som verktøy. Utvalget bestod av fire elitetrenere i norsk toppfotball.
Resultatene viser at elitetrenere påvirkes av ulike emosjoner under forberedelsen, gjennomføringen og etterarbeidet av fotballkamp, der flere stressfaktorer påvirker disse. Elitetrenerne rapporterte bruk av mentale teknikker for emosjonsregulering under kampforberedelsen. Den taktiske forberedelsen til trenerne bar preg av systematiske rutiner knyttet til videoanalyse av motstanderlag, og egne taktiske beslutninger i forhold til kampstrategi på treningsfeltet. Under kampgjennomføringen rapporterte trenerne at analyse og engasjement preget deres trenerstil. Involvering av assistenttrenere og spillere i beslutningsprosessene i pausen viste ulikhet av trenernes utnyttelse. I forhold til kampevalueringen, opplevede trenerne press fra klubbens organisasjon. Den taktiske evalueringen foregikk direkte etter kampslutt, der videoanalyse av kampgjennomføringen ble benyttet av trenerne. Analysen ble presentert for spillerne ved bruk av video eller ved taktikktavle, der trenerne gav taktiske instruksjoner til spillerne.
Nøkkelord: Performance coaching, coaching-prosessen, kampledelse, kampforberedelse, kampgjennomføring, kampevaluering, stress, stressfaktorer, trenerstil | nb_NO |