Selvregulering og mestring sett fra barnets perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299329Utgivelsesdato
2015-06-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har selvregulering og mestring som overordnet tema. Forskningsspørsmålet er: Hvilke tanker og meninger har barn i 1. Klasse om selvregulering og mestring? Selvregulering er et begrep som tidligere gjerne har vært mer kjent innen psykologi, og da som eksekutive funksjoner. Det er først de senere årene at pedagogikken har begynt å se viktigheten og betydningen av selvregulering som underliggende lærings- og mestringsfaktor. Internasjonal forskning viser til en betydelig sammenheng mellom barns evne til selvregulering i tidlige år og senere akademiske og sosiale ferdigheter. Det har vært lite forsket på barns selvregulering i Norge, til tross for at vi har vært vitne til økt fokus på å elevenes akademiske kunnskaper. Jeg ønsket med denne studien å bidra til mer forskning om selvregulering og mestring og dets betydning for barn i skolen.
Fordi jeg har erfaring med, og tro på, at en best legger til rette et læringsmiljø for barn, ved å knytte sammen tidligere teori med hva barna selv opplever og erfarer, har jeg valgt å bruke barnets perspektiv i denne studien.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education