Show simple item record

dc.contributor.authorLærdal, Sonja Hundseid
dc.date.accessioned2015-09-10T12:02:30Z
dc.date.available2015-09-10T12:02:30Z
dc.date.issued2015-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299329
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien har selvregulering og mestring som overordnet tema. Forskningsspørsmålet er: Hvilke tanker og meninger har barn i 1. Klasse om selvregulering og mestring? Selvregulering er et begrep som tidligere gjerne har vært mer kjent innen psykologi, og da som eksekutive funksjoner. Det er først de senere årene at pedagogikken har begynt å se viktigheten og betydningen av selvregulering som underliggende lærings- og mestringsfaktor. Internasjonal forskning viser til en betydelig sammenheng mellom barns evne til selvregulering i tidlige år og senere akademiske og sosiale ferdigheter. Det har vært lite forsket på barns selvregulering i Norge, til tross for at vi har vært vitne til økt fokus på å elevenes akademiske kunnskaper. Jeg ønsket med denne studien å bidra til mer forskning om selvregulering og mestring og dets betydning for barn i skolen. Fordi jeg har erfaring med, og tro på, at en best legger til rette et læringsmiljø for barn, ved å knytte sammen tidligere teori med hva barna selv opplever og erfarer, har jeg valgt å bruke barnets perspektiv i denne studien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectselvreguleringnb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectbarnets perspektivnb_NO
dc.subjectakademiske ferdigheternb_NO
dc.titleSelvregulering og mestring sett fra barnets perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [828]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record

Navngivelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 3.0 Norge