Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTharaldsen, Benedicte
dc.date.accessioned2015-09-10T13:02:18Z
dc.date.available2015-09-10T13:02:18Z
dc.date.issued2015-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299377
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie gjennom prosjektet «Aktiv skole», ble 435 elever ved ni ulike skoler i Stavanger testet for aerob kapasitet og kognitive egenskaper. Testbatteriet bestod av åtte kognitive tester, for å fange opp og måle elevenes ulike kognitive egenskaper, samt en løpstest (Andersen-test) for å måle deres aerobe kapasitet. Alle testene var standardiserte og valide for testingen. En korrelasjonsanalyse ble brukt for å studere i hvilken grad det var sammenheng mellom antall meter løpt ved Andersen-testen og de ulike kognitive testene, samt gjennomsnittsscoren av disse (Sumscore). Ved resultatene for de kognitive testene viste alle positiv korrelasjon med antall meter løpt, men enkelte gav mer signifikante resultater enn andre. Sumscore (r = 0.23), Stroop lese ord (r = .21) og Trailmaking A (r = 0.24) skilte seg spesielt ut her. Resultatene fra Andersen-testen ble så fordelt i fire kvartiler, basert på aerob kapasitet. For å studere forskjellene mellom gruppene ble en univariat variansanalyse (ANOVA) brukt. Gjennomgående viste resultatene en signifikant forskjell fra gruppe 4 (lengst distanse løpt) med gruppe 1, unntaksvis Tallhukommelse forlengs og Trailmaking B. Forklaringskraften til aerob kapasitet ved variasjonen i kognisjon, ble studert ved regresjonsanalyse. Her ser en at ca 12% av elevenes kognisjon kunne forklares aerob kapasitet, kontrollert ved kjønn. Resultatene viser at det er en svak til middels sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon, og dette varierer for ulike kognitive egenskaper. Midlertid kan også andre faktorer påvirke elevenes kognisjon. Det vil tilsynelatende være jenter med høyere aerob kapasitet som scorer bedre ved de kognitive testene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectaerob kapasitetnb_NO
dc.subjectfysisk formnb_NO
dc.subjectkognisjonnb_NO
dc.subjectarbeidshukommelsenb_NO
dc.titleSammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavangernb_NO
dc.title.alternativeCorrelation between aerobic capacity and cognition of fifth graders in Stavangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge