Utfordringer og mestringsstrategier i hverdagen blant ungdom med diabetes type 1
Abstract
SAMMENDRAG
BakgrunnDiabetes type 1 opptrer ofte i barne- og ungdomsalderen. Diagnosen medfører en ny hverdag preget av blodsukkermåling, insulinadministrering, og fare for hyper- og hypoglykemi. Siden diabetes type 1 er en kronisk sykdom må man lære seg å leve med den nye hverdagen og tilegne seg strategier for å mestre livet på best mulig måte. For ungdommer som allerede er i en sårbar alder kan dette være svært utfordrende og derfor et viktig tema å belyse.
HensiktHensikten med oppgaven er å undersøke hvilke utfordringer i hverdagen unge pasienter med diabetes type 1 opplever, og deres mestringsstrategier utifra et pasientperspektiv.
MetodeMetoden som er benyttet i denne oppgaven er integrativ litteraturoversikt hvor fire forskningsartikler er analysert. I analysen er analysemodellen til Friberg benyttet. Resultater fra analyseringen, relevant teori og egne refleksjoner er grunnlaget for besvarelsen på oppgaven.
ResultaterResultatene viser at ungdom kjenner på utfordringer knyttet til diagnosen i form av usikkerhet, annerledeshet, frykt, ensomhet, og tap av frihet. For å håndtere dette opplever mange at det hjelper med god støtte fra nettverket rundt, samt veiledning og kunnskap som gjør at de blir mer selvstendige.
Nøkkelord: Diabetes type 1, ungdom, utfordringer, dagliglivet, mestring, mestringsstrategier.