Å være forberedt når alarmen går - Det akutte keisersnittet
Abstract
En nyutdannet operasjonssykepleier som må delta på et akutt keisersnitt stilles overfor store utfordringer og må evne å handle både raskt og riktig under press.
Hensikten med studien er å beskrive hvordan nyutdannede operasjonssykepleiere erfarer hvordan det er å delta i team for akutt keisersnitt. Denne kunnskapen vil være nyttig for å kunne forbedre utdanning og opplæring av operasjonssykepleiere i framtiden.
Studien er en kvalitativ studie med et eksplorativt og deskriptivt design. Det ble gjennomført seks semistrukturerte intervjuer av nyutdannede operasjonssykepleiere som hadde deltatt i akutte keisersnitt. Intervjuene ble transkribert til tekst og det ble gjort en kvalitativ innholdsanalyse.
Funn viste at de nyutdannede operasjonssykepleierne opplevde det å delta i akutt keisersnitt som svært stressende, men ved hjelp av rutiner på avdelingen, hjelpemidler på operasjonsstuen og visualiseringsteknikker i begynnelsen av vakten var følelsen av stress på et nivå som gjorde at de var skjerpet og klarte å handle hensiktsmessig.
I studien kom det også fram at de nyutdannede operasjonssykepleierne ønsket seg å kunne øve på akutte keisersnitt gjennom simuleringer. Dette mente de ville kunne hjelpe dem med å arbeide raskere, men også å bedre kommunikasjonen mellom de ulike profesjonsgruppene ved akutte keisersnitt. Acute Ceasarean section requires a high standard for the freshly educated theatre nurse as part of the operation team, involving quick and correct action under pressure.
The purpose for this study is to describe how freshly educated nurses experience participation in the acute Caesarean operation team. This knowledge will be useful for improving the future education and training of theatre nurses.
The study is qualitative, using an explorative and descriptive design. Six freshly educated nurses with experience from an acute Caesarean operation team were interviewed, using a semi-structured form. The interviews were transcribed into text, and a qualitative content analysis performed.
Findings implicated that these nurses found participation in an acute Caesarean operation team highly stressful, but department procedures, visual aids, equipment setup and visualization techniques at the start of a shift made the stress manageable enough to enable appropriate action.
Another finding the study implicates is the perceived need for practicing acute Caesarean section through simulation exercises. Such exercises could enable higher work tempo and improve the communication between the different proficiency groups in the team during acute Caesarean section.