Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Jan Erik
dc.contributor.authorViksund, Karina
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:53Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113704249:7800562
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018191
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtelivsbransjen er en bransje med mangfold, høyt tempo og små marginer. Det er enkelt å tre inn i bransjen, men veien ut kan være like kort. Stadig strengere restriksjoner og krav fra myndighetene påfører en presset bransje bruk av store ressurser på administrative oppgaver. Dette gjør at mye av tiden blir flyttet fra oppgaver som ledelse og ansatte ser på som viktige over til administrativt HMS arbeid de ikke selv ser nytteverdien av. Arbeidet blir utført for å tilfredsstille myndighetenes minimumskrav og for å unngå sanksjoner. Våren 2020 slo covid-19 bena under utelivsbransjen, inntektene forsvant over natten og konkursfrykten spredde seg. Pandemien skulle vise seg å skape problemer i lang tid, tilbake stod en bransje i knestående. Hvordan påvirket dette prioriteringene rundt HMS-arbeidet? Gjennom en spørreundersøkelse blant ansatte i utelivsbransjen ble det identifisert et behov for enklere tilgang til HMS-regelverk og hvordan dette skulle implementeres og etterleves i bedriftene. Det ble også avdekket at nytteverdien av HMS-arbeidet ikke var fult utnyttet av ledere og ansatte. Avstanden fra myndighetenes krav til bedriftenes virkelighet opplevdes som stor. Å minske avstanden mellom myndighetenes krav og det daglige arbeidet er et viktig mål for å oppnå forbedring innen HMS arbeidet. Da må det legges til rette for at myndighetstilsyn kan bevege seg i retning av mer veiledning og mindre kontroll. Som en følge av dette må arbeidsprosessene endres slik at de ansatte bruker HMS systemet i det daglige arbeidet. Dette var en klar indikasjon på et behov for endring i måten internkontrollsystemene fungerer per i dag i utelivsbransjen. I tillegg til at det ble gjennomført en spørreundersøkelse blant de ansatte i utelivsbransjen ble det også gjennomført intervju med to ulike virksomheter for å undersøke deres syn på hva som må være på plass for å ha et tilfredsstillende internkontrollsystem og hvordan status var på HMS-arbeidet i virksomheten per i dag. Det som er omhandlet er arbeidstilsynets virkeområde samt Internkontrollforskriften. Basert på resultatene fra disse undersøkelsene og teorien ble det utarbeidet en praktisk implikasjon med forslag til justeringer. Disse justeringene ble brukt for å tilpasse bransjen det teoretisk ideelle IK-HMS systemet. Lukket styringssløyfe la grunnlaget for hvilke elementer som må inngå i et forbedret internkontrollsystem. Det ble analysert hvordan utelivsbransjens HMS-arbeid ble utført sammenliknet med idealteorien lukket styringssløyfe. Basert på empirien ble det foreslått endringer til praktiske implikasjoner slik at bransjen kunne arbeide tettere opp mot ideal teorien. Et internkontrollsystem for utelivsbransjen har til hensikt å ha et brukergrensesnitt som møter behovene i alle ledd og er tilpasset kokken så vel som ingeniøren. Slik kan prosessene strømlinjeformes slik at ledelsen til enhver tid kan være sikker på at dokumentasjonen er oppdatert og den ansatte tilstrekkelig opplært. Et viktig mål er også å redusere tiden som brukes på administrativt arbeid samtidig som det skal øke bevisstheten og verdien av HMS-arbeid i hverdagen. Dette oppnås gjennom å skape insentiver for bruk gjennom å vise til verdien av HMS-arbeid. En bedrift som gjør det rett på første forsøk og som lærer av sine feil har store økonomiske gevinster å hente.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBedre internkontroll bak bardisken Better internal control behind the bar counter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel