dc.contributor.author | Bjørgum, Martin | |
dc.date.accessioned | 2015-09-25T08:21:06Z | |
dc.date.available | 2015-09-25T08:21:06Z | |
dc.date.issued | 2015-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/301939 | |
dc.description | Master's thesis in Industrial economics | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å redegjøre for hvordan Dataplan IT Partner AS kan realisere økt organisk vekst i årene fremover. For å svare på denne problemstillingen gjennomføres det analyser for å kartlegge hvordan interne og eksterne forhold påvirker konkurransesituasjonen. Den interne analysen kartlegger hvilke forhold i bedriften som bidrar til å skape konkurransefortrinn og -ulemper. Den eksterne analysen identifiserer muligheter og trusler i markedet.
Forfatterne av denne oppgaven har innhentet informasjon om bedriften og markedet ved hjelp av strukturerte intervju, workshoper og direkte observasjon. Offentlig tilgjengelig informasjon har blitt benyttet til å verifisere og supplere resultatene. For å redegjøre for hvordan interne forhold påvirker konkurransesituasjonen benyttes en VRIO-analyse og en kartlegging av dynamiske kapabiliteter. VRIO-analysen ble gjennomført for å kartlegge bedriftens nåværende kapabiliteter. Kartlegging av dynamiske kapabiliteter ble gjennomført for å redegjøre for i hvilken grad bedriften evner å utvikle nye kapabiliteter. De eksterne forholdene analyseres gjennom en PEST-analyse, Porter konkurranseanalyse, en markedssegmentering av potensielle og eksisterende kunder, og en konkurrentanalyse. Resultatet til de interne og eksterne analysene oppsummeres i en SWOT-analyse. Basert på dette identifiseres kritiske suksessfaktorer som danner grunnlaget for vekststrategien.
Den eksterne analysen konkluderte med at bransjen bærer preg av høy konkurranseintensitet, lave inngangsbarrierer, høy forhandlingsmakt hos leverandører og kunder, og høy grad av trusler fra substitutter. Gjennom segmenteringsanalysen ble det identifisert seks bransjer det bør jobbes aktivt mot å rekruttere kunder innen. Den interne analysen identifiserer et dårlig salgsapparat, mangel på karriereutvikling og et svakt omdømme som aspekter ved bedriften som må forbedres.
På bakgrunn av resultatene i denne oppgaven foreslås det å realisere økt organisk vekst gjennom en di erensieringsstrategi og gjennom økt markedspenetrering. Det identifiseres tre kritiske suksessfaktorer for å oppnå denne målsetningen: Proaktivt salg, styrking av omdømme og bygging av kritiske kapabiliteter | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015; | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | industriell økonomi | nb_NO |
dc.subject | kontraktsadministrasjon | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.subject | strategi | nb_NO |
dc.subject | vekststrategi | nb_NO |
dc.subject | strategisk analyse | nb_NO |
dc.subject | industrial economics | nb_NO |
dc.title | Utforming av vekststrategi for Dataplan IT Partner AS | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | nb_NO |