Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSusort, Roger
dc.date.accessioned2015-09-25T08:46:04Z
dc.date.available2015-09-25T08:46:04Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301956
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen er hvordan ledelse og kultur utfordrer erfaringsoverføring. Herunder fokuseres det på bedriftskultur, hvordan ledelsen påvirker kunnskapsdeling, og om det er akseptert å gjøre feil i organisasjonen. Det er valgt et kvalitativt forskningsdesign, med empiri hentet fra et verft på Sørlandet. Studien er gjennomført med individuelle intervju, samt dokumentasjon og observasjon, som kontrollerende data. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvordan utnyttes potensialet for læring og erfaringsoverføring i Nymo? Funn i studien viser at kultur og ledelse er sentrale faktorer for om det forekommer erfaringsoverføring og hvordan læring gjennomføres. Funnene tyder også på at disse er viktige for om feiltrinn skjules eller læres av andre. Studien viser at både kulturen og ledelsen fungerer som en barriere for erfaringsoverføring. Kulturen påvirker gjennom tilliten som foreligger, og forståelse for hvem som sitter med den riktige kunnskapen. Studien indikerer at nyere prosedyrer og andre notater setter erfaringsoverføring sentralt i arbeidsdagen. Ansatte og ledelsen ser likevel at dette ikke etterleves i organisasjonen. Nymo har til dels en uformell erfaringskultur som fungerer mellom enkelte personer i bedriften. Studien indikerer at kulturen og fokuset til de ansatte og ledelsen ikke legger til rette for å oppnå en god erfaringskultur. Det fremmes at lederne fungerer som en viktig premissleverandør for om de ansatte bruker tiden på erfaringsoverføring i arbeidsdagen. Det har vært sentralt å se på hvordan holdningene og fokuset til ledelsen påvirker erfaringsoverføring. Hvordan lederne etterlever sine egne prosedyrer i praksis påvirker om de ansatte tar ledelsen seriøst, og bør derfor stå sentralt i arbeidet til en leder. Avstand mellom ord og handling fra ledelsen har vært en av de største barrierene hos flere av de ansatte. En manglende kobling har her medført motstridende budskap hvor ansatte blir usikre på hva ledelsen ønsker å prioritere. Når ledelsen ikke følger opp i praksis kan dette medføre at systemer og insentiver ikke fungerer slik de er tiltenkt. Studien konkluderer derfor med at kulturen og ledelsen ikke legger godt nok til rette for at Nymo skal lære av tidligere feil. Dette kommer frem ved manglende bruk av systemer, samt en tilnærming til en syndebukk-kultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlæringskulturnb_NO
dc.subjecterfaringsoverføringnb_NO
dc.subjectprosjektledelsenb_NO
dc.titleVellykket erfaringsoverføring er et konkurransefortrinn – et fenomen organisasjonen kan håndtere?nb_NO
dc.title.alternativeSuccessful knowledge transfer is a competitive advantage – a phenomenon the organization can handle?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge