• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programmering i matematikk: En casestudie om elevers problemløsningsprosesser i introduksjon til programmering i matematikkfaget

Vestbøstad, Lars Midttun
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:146807964:35957484.pdf (1.115Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3081832
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1203]
Abstract
LK20 introduserte programmering inn i flere fag i skolen i 2020. Matematikk står som det faget der programmeringen har størst relevans, og det er derfor interessant å undersøke nytteverdien til programmering i matematikk. Blokkprogrammering blir mye brukt som introduksjon til programmering, gjerne i form av Scratch. Studien ønsker derfor å undersøke hvordan introduksjon til tekstbasert programmering påvirker elevenes evne til problemløsning i matematikk. Jeg har undersøkt hvilke problemløsningsprosesser som kan observeres i elevenes introduksjon til tekstbasert programmering, og prøvd å besvare forskningsspørsmålet:

Hvilke problemløsningsprosesser kommer til uttrykk i elevers introduksjon til tekstbasert programmering i matematikk på ungdomstrinnet?

Denne studien er en kvalitativ casestudie der jeg har studert ni ungdomsskoleelever i 10. klasse i arbeid med matematiske tekstbaserte programmeringsoppgaver i programmeringsspråket Python. Datamaterialet er innhentet gjennom lyd- og skjermopptak av tre elevgrupper over to uker. Informantenes samtaler og programmering har vært grunnlaget for studiens resultater. Oppgavene elevene har fått var designet slik at problemene elevene fikk underveis, hovedsakelig var knyttet til kodeforståelse.

Det teoretiske rammeverket er i hovedsak knyttet til matematisk og algoritmisk tenkning, ettersom begge er knyttet til problemløsning og i forlengelse, programmering. Gjennom resultatene har elevene vist tegn til både matematiske og algoritmiske tankerekker, og tyder derfor på at programmeringen bidrar positivt til at elevene får øve på og forbedre sine problemløsningsferdigheter.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit