Dyreassistert pedagogikk og elevenes skolelivskvalitet: Læreres erfaringer med hund som en medierende hjelper.
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan hundeassistert pedagogikk kan påvirke elevenes skolelivskvalitet ved å anvende KART-modellens dimensjoner - kontroll, arbeid, relasjon og tid. Formålet med studien er å undersøke hvordan integrering av hunder i undervisningen fra et pedagogisk perspektiv kan ha bidratt til påvirke elevenes trivsel, engasjement og sosial utvikling. Problemstillingen som undersøkes er: «Hvordan erfarer lærere inkluderingen av hunder i undervisningen, og hvilken innvirkning har denne praksisen på elevenes skolelivskvalitet?»
For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med intervjuer av lærere og pedagoger som har erfaring med hundeassistert pedagogikk. Det teoretiske rammeverket er basert på KART-modellen for skolelivskvalitet av Reidun Tangen, som analyserer elevenes opplevelser gjennom dimensjonene kontroll, arbeid, relasjon og tid.
Hovedfunnene viser at integrering av hunder i undervisningen kan fremme elevenes følelse av mestring, øke engasjementet i skolearbeidet, og styrke sosiale relasjoner. Disse funnene er i samsvar med Tangens teoretiske rammeverk, som understreker viktigheten av positive skoleopplevelser for elevenes livskvalitet.
Konklusjonen er at hundeassistert pedagogikk har et betydelig potensial til å forbedre elevenes skolelivskvalitet. Funnene viser også at denne pedagogiske tilnærmingen harmonerer godt med norsk lovverk og prinsippene i fagfornyelsen. Videre forskning bør fokusere på de langsiktige effektene av hundeassistert pedagogikk, implementeringsstrategier, og spesifikke elevgrupper.
Studiens begrensninger inkluderer et begrenset utvalg av deltakere og mangel på kvantitative data. Fremtidige studier bør inkludere større utvalg og kombinere både kvalitative og kvantitative metoder. This master thesis explores how dog-assisted pedagogy can impact students quality of school life by applying the dimensions of the KART model - control, work, relationship, and time. The study aims to investigate how integrating dogs into the educational environment from a pedagogical perspective can influence students well-being, engagement, and social development. The research question addressed is: «How do teachers experience the inclusion of dogs in school, and what impact does this practice have on students' quality of school life?»
To answer the research question, a qualitative research method was employed, involving interviews with teachers and educators who have experience with dog-assisted pedagogy. The theoretical framework is based on Reidun Tangen's KART model for school life quality, which analyzes students experiences through the dimensions of control, work, relationship, and time.
The main findings indicate that integrating dogs into the classroom can enhance students' sense of mastery, increase engagement in schoolwork, and strengthen social relationships. These findings are consistent with Tangen's theoretical framework, which emphasizes the importance of positive school experiences for students quality of life.
The conclusion is that dog-assisted pedagogy has significant potential to improve students quality of school life. The findings also show that this pedagogical approach aligns well with Norwegian legislation and the principles of the curriculum renewal. Future research should focus on the long-term effects of dog-assisted pedagogy, implementation strategies, and specific student groups.
The study’s limitations include a limited sample size and a lack of quantitative data. Future studies should include larger samples and combine both qualitative and quantitative methods