"Laget rundt barnet": En samlet tropp mot nedbryting av barrierer for inkludering
Abstract
Denne masterstudien har søkt ulike faggrupper innen «laget rundt barnet» for å undersøke hvordan de samarbeider og konkret arbeider for å bryte ned barrierer i praksis. Barn i barnehagen er helt avhengig av holdninger, vilje og aksept for deres naturlige plass i fellesskapet fra de ansatte, som en del av «laget rundt barnet», for å få tilrettelegging og tilgang til fellesskapet i hverdagen. Samtidig trenger de ansatte en ledelse som prioriterer samarbeid, tilgang til kunnskap og veiledning for å sikre ansattes mestringstro og motivasjon for å jobbe mot å bryte ned barrierer for alle barn. Ansatte i barnehagen ytrer positive idealer i forhold til arbeid for en inkluderende praksis, på samme tid står ytringene i et spenningsforhold til den utøvende praksisen. Til tross for funn som viser arbeid med å bryte ned barrierer for inkludering for alle barn, er det også gjort funn som tyder på det motsatte. En systemrettet tilnærming med fokus på barrierer for barns inkludering istedenfor å lete etter vansker i enkeltbarnbarn er nødvendig for å få dette til. Studien tar derfor sikte på å undersøke hva som skal til for å få til et fungerende samarbeid til barnets beste gjennom å studere erfaringer fra praksisfeltet nærmere. This master thesis has sought out diffirent professional groups within «the team around the child» to understand how they collaborate and work to reduce barriers for inclusion in their practice. Children in preschool are completely dependant on attitudes, willingness and acceptance of thei natural placement in preschool community from the staff, as part of «the team around the child», in order to receive facilitation and access to every day life togehter with same-aged children. At the same time, the emplyees needs leadership whom prioritizes cooperation, access to konwledge and guidence to ensure emplyees’ confidence an motivation to work toward breaking down barriers for all children. The employees in a preschool setting express positive ideals in relation to working for an inclusive practice, at the same time there is a tense relasionship between this ideal and the actual practice. Despite findings that indicates breaking down barriers for inclusion for all children, findings have also been made to suggest the opposite. A system-oriented approach focusing on barriers to children’s inclusion instead of looking for challenges in individuals, is necessary to make this happen. Therefore, this study aims to look futher into what is needed to establish a functioning collaboration for the benefit of the child by studying experiences from the field of practice in detail.