Revenue management etter Covid-19. Et teknologisk perspektiv
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å se på om og eventuelt hvor mye pandemien og Covid-19 påvirket hvordan vi jobber med Revenue Management i hotell bransjen. Jeg valgte å skrive om dette emne da dette var det faget jeg synes var mest spennende i dette studieprogrammet. Og jeg ville prøve å finne ut om pandemien hadde endret hvordan vi så på Revenue management.
Jeg har valgt å ta i bruk mest kvalitativ data i form av forskning som var relevant til temaet mitt. Når jeg skal finne informasjon som jeg kunne bruke til å oppgaven tenkte jeg gjennom ulike måter å gjøre dette på. Jeg vurderte å intervjue personer som jobbet i hotellbransjen og med Revenue Management, men valgt å droppe dette da jeg ikke så like mye relevans for det. Oppgaven min har et fokus på hvordan teknologi kan endre måten vi nå jobber med emne, og det er flere av disse som enda ikke er i bruk. Jeg konkluderte da med å droppe intervju og fokusere på det som det hadde blitt forsket på. Det er også brukt noe kvantitativ metode hvor jeg henter inn data fra forskningen for å støtte opp under poengene mine.
Når jeg startet å skrive oppgaven tenkte jeg meg ut noen ulike hypoteser som jeg tenkte det kunne bli spennende å trekke inn i oppgaven. Disse hypotesene er bygget opp av egne erfaring ved å jobbe i bransjen under pandemien og de observasjonene jeg gjorde med da.