Lærerspørsmål og elevforklaringer i helklassesamtaler i matematikk En studie av endringer og sammenhenger over tid
Abstract
Matematiske helklassesamtaler er viktig for elevers læring, og lærerspørsmål er en sentral delav denne praksisen. Denne studien utforsker hvordan spørsmålsbruken til en lærer somunderviser i utviklende opplæring i matematikk på mellomtrinnet endrer seg over tid, oghvilke sammenhenger mellom lærerens spørsmålsbruk og elevforklaringer som kanidentifiseres.
Studien er utformet som en casestudie med et flermetodisk design. Datamaterialet er basert påobservasjonsdata fra helklassesamtalene i til sammen ti undervisningstimer – fem timer frahøsten 2022 og fem fra høsten 2023. Analysene indikerer signifikante forskjeller i lærerensspørsmålsbruk mellom innsamlingsperiodene. Spørsmål som oppfordret elevene til å delta ihelklassesamtalen og til å ta stilling til medelevers matematiske bidrag utmerket seg spesielt.Resultatene viser ingen signifikante forskjeller i det totale antallet elevforklaringer idatamaterialet, men det var signifikante forskjeller knyttet til begrepsforklaringer.Elevforklaringene fra 2023 fremkom ofte uten at læreren stilte noen spørsmål i forkant, ogresultatene antyder også at det var flere interaksjoner mellom elevene uten lærerensinvolvering i 2023 enn i 2022.
Endringer i lærerens spørsmålsbruk kan handle om naturlige årsaker, og resultatene må sees isammenheng med tidsaspektet. Det kan virke som at rutiner, sosiomatematiske normer og ettrygt og godt læringsmiljø var mer etablert i 2023 enn i 2022, noe som kan ha gjort elevenetryggere på å komme med matematiske bidrag inn i helklassesamtalene. Studien indikerer etbehov for videre forskning på endringer i lærerspørsmål over tid for å få bedre forståelse forårsaker eller eventuelle mønstre knyttet til disse endringene. Mathematical whole-class discussions are important for students’ learning, and teacherquestioning is a key component of this practice. This study explores how the use of questionsby a teacher who teaches developmental mathematics education to intermediate-gradestudents change over time, and what connections between the teacher’s use of questions andstudent explanations can be identified.
The study is designed as a case study with a multi-method approach. The data is based onobservation data from whole-class discussions in a total of ten teaching sessions – fivesessions from fall 2022 and five from fall 2023. The analyses indicate significant differencesin the teacher’s use of questions between the data collection periods. Questions thatencouraged students to participate in the whole-class discussions and to consider peers’mathematical contributions stood out particularly. The results show no significant differencesin the total number of student explanations in the data, but there were significant differencesrelated to conceptual explanations. Student explanations from 2023 often emerged without theteacher posing any prior questions, and the results also suggest that there were moreinteractions between students without the teacher’s involvement in 2023 compared to 2022.
Changes in the teacher’s use of questions may be due to natural causes, and the results mustbe seen in the context of the time aspect. It appears that routines, sociomathematical norms,and a safe and supportive learning environment were more established in 2023 than in 2022,which may have made the students more confident in contributing mathematical ideas to thewhole-class discussions. The study indicates a need for further research on changes in teacherquestioning over time to better understand the causes or possible patterns related to thesechanges.