Show simple item record

dc.contributor.advisorSønneland, Margrethe
dc.contributor.authorJacobsen, Håkon Andreas
dc.date.accessioned2024-08-29T15:51:24Z
dc.date.available2024-08-29T15:51:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229928016:229929283
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149115
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan man kan engasjere ungdomsskoleelever i arbeid med tekster. Målet er å lære noe nytt, som kan føre til forbedringer av min egen praksis i klasserommet. Datamaterialet er innsamlet gjennom semistrukturerte intervju gjort med tre elever i en klasse jeg underviser i norsk på ungdomsskolen. Problemstillingen er: Hva forteller ungdomsskoleelever om leseopplæring i norsk som motiverer og engasjerer i mitt klasserom? For å svare på problemstillingen, benytter jeg meg av intervjuer som faller inn under kvalitativ metode. Grunnen til at jeg har valgt å bruke intervju, er fordi jeg ønsker å gå i dybden på elevenes personlige opplevelser med leseopplæringen. Meningen med intervjuene var ikke å skape presedens for andre klasserom. Formålet var kun å få informasjon om hva elevene beskriver som engasjerende undervisning i denne ene klassen, for å utvikle egen praksis. Funnene fra intervjuene viser at det er flere faktorer som fører til at elever blir engasjert i arbeid med tekster. Elevene er blant annet opptatt av at tekstene er tilpasset deres personlige interesser. I tidligere forskning er det blitt lagt vekt på at elevene har mer indre motivasjon når de har påvirkningskraft på hva de skal lære, og hvilke tekster de skal lese i timen (Solheim, 2014, s. 81-82). Dette var helt forenlig med det som ble sagt av elevene i intervjuene. Allerede eksisterende teori viser at elevenes mestringstro påvirker engasjement, og derfor er tidligere erfaringer med mestring den viktigste kilden for å øke elevenes tro på at de kan mestre utfordringene de møter på (Bandura, 1997). Elevene jeg intervjuet støttet denne teorien med å fortelle at dersom oppgavene er utfordrende, men likevel oppnåelige, kjenner de på engasjement fordi de oppnår mestringsfølelse. Tilhørighet er også en faktor for å oppnå engasjement. Elevene som ble intervjuet ser verdi i å jobbe sammen med andre, hvor de kan utfylle hverandres svar.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleÅ engasjere umotiverte lesere på ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record