• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Etter- og videreutdanning (UiS EVU)
  • Studentoppgaver (EVU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Etter- og videreutdanning (UiS EVU)
  • Studentoppgaver (EVU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammen er vi sterke. En utforskning av roller, samspill og resultater i et nettselskap.

Fiskå, Ole Petter; Durucu, Volkan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:225102972:229180119.pdf (1.522Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3149447
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (EVU) [293]
Abstract
Formålet og betydningen av denne studie/avhandling, samt internt pilotprosjekt for teamorganisering i Lnett AS, vil sannsynligvis ha stor innvirkning på om Lnett ønsker å ha en organisatorisk endring i hvordan ingeniører arbeider og samspiller i det daglige prosjektarbeidet og for videre organisering på bakgrunn av funn i empiri knyttet til teori og tidligere forskning.

Metoden som er benyttet er kvalitativ ved gjennomføring av intervju av alle fem teammedlemmene. Singel-case-studiet i Lnett har en metodisk begrensing. Det undersøkes bare én enhet/tilfelle og ett internt pilotprosjekt. Det kan være begrenset generaliserbarhet og derfor ha begrenset relevans/overførbarhet. Ved forskning i egen organisasjon kan det være vanskeligere å redusere effekten av subjektivitet og skjevhet i perspektiv, dette har forfatterne forsøkt å redusere ved å være observante på og opptre så objektiv som mulig. En singel-case-studie gir lite sammenligningsgrunnlag og gjør det også vanskeligere å identifisere årsakssammenhenger.

Det faglige bidraget i denne avhandling ligger i empirien som er helt fersk. Avhandlingen vil forhåpentligvis være bidragsytende og overførbar til bransjen samt andre kunnskap- og teknologibedrifter som organiserer seg rundt teamarbeid, eller ønsker å gjøre dette. Avhandlingens dybdeanalyser foregår i et bestemt team som kan hjelpe til å forstå hva som bidrar til suksess og feil i teamarbeid ved samspill/samhandling. Avhandlingen gir i dette tilfellet innsikt i konkrete suksessfaktorer, utfordringer og beste praksis.

Funnene vi har baseres på empirien rundt samspill, rollefordeling, trivsel, tillit, motivasjon og sammensetning av team, og viser hva som kjennetegner velfungerende og dårligere fungerende team. Funnene peker også mot resultater, de prosessuelle resultatene og hva som gjør at Lnett får og kan bygge videre på for å få et godt samspill – og med det lære seg å jobbe godt sammen.

Diskusjonen og konklusjonen er knyttet opp mot forskingsspørsmålene våre og er strukturert for å lettere synliggjøre både funn og diskusjon mot hvert enkelt spørsmål. Vår vurdering er at hoved-forskningsspørsmål og de fire tilhørende underspørsmål i denne case-studien i Lnett er tilstrekkelig godt dekket av empirien, diskusjonen og konklusjonen.

Stikkordene i oppgaven er nært knyttet til teori med følgende hovedbegrep; team, samspill, tillit, (prosessuelle) resultater, læring, utvikling, trivsel, motivasjon, tilhørighet, eierskap, samarbeid, teambygging, autonomi, insentiver, kommunikasjon og tilbakemeldinger.

Helt til slutt viser vi at empirien vår er troverdig, autentisk og anvendbar gjennom å blant annet presentere en handlingsplan for Lnett. Vi konkluderer: Selvfølgelig er vi sterkere sammen – men vår sanne styrke kommer frem når vi kommuniserer effektivt, har tillit til hverandre og samspillet mellom oss flyter!
 
The purpose and significance of this study/thesis, along with an internal pilot at Lnett AS, are likely to be crucial in determining whether Lnett wishes to implement an organizational change in how engineers work and interact in daily project activities and further organizational structuring based on empirical findings related to theory and previous research.

The method used is qualitative, involving interviews with all five team members. A single case study at Lnett has methodological limitations. It examines only one unit/case and one internal pilot project. This may limit generalizability and, therefore, have limited relevance/transferability. Conducting research within one's own organization can make it more challenging to reduce the effects of subjectivity and bias, which the authors have attempted to mitigate by being observant and striving to be as objective as possible. A single case study provides limited basis for comparison and also makes it more challenging to identify causal relationships.

The academic contribution of this thesis lies in the entirely fresh empirical data. It will hopefully be contributive and transferable to the industry as well as other knowledge and technology companies that have or wish to organize around teamwork. The in-depth analyses of the thesis take place in a specific team, which can help understand contributing factors to success and failure in team collaboration/interactions. The thesis provides insights into concrete success factors, challenges, and best practices.

Our findings are based on empirical data related to interaction, role distribution, well-being, trust, motivation, and team composition. They highlight the characteristics of a well-functioning and poorly functioning team. The findings also point to results, the procedural outcomes, and what enables Lnett to build upon a good collaboration—learning to work well together.

The discussion and conclusion are tied to our research questions and are structured to clearly highlight both the findings and discussions for each question. Our assessment is that the main research question and the four accompanying sub-questions in this case study at Lnett are reasonably well covered by the empirical data, discussion, and conclusion.

The key terms in the thesis are closely linked to theory with the following main concepts: team, interaction, trust, results (procedural), learning, development, well-being, motivation, belonging, ownership, collaboration, team-building, autonomy, incentives, communication, and feedback.

Finally, we show that our empirical data is credible, authentic, and applicable by presenting an action plan for Lnett. We conclude: Of course, we are stronger together – but our true strength comes forth when we communicate effectively, trust each other, and our interactions flow seamlessly!
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit