Fagfolks erfaring med bruk av samhandlingsmodellen "Bedre Tverrfaglig Innsats" i arbeid med Barn som Pårørende - En kvalitativ studie
Description
Full text not available
Abstract
Tema for artikkelen er tidlig intervensjon og tverrfaglig samarbeid, særlig med tanke på Barn som Pårørende av foreldre med rus- eller psykiske helseutfordringer. Dataen er innsamlet gjennom semistrukturerte intervjuer med ansatte i kommunale eller interkommunale tjenester, og er analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv induktiv metode. Modellen Bedre Tverrfaglig Innsats inkluderer alle tjenester som direkte og indirekte er i kontakt med barn og unge, med formål om å fange opp bekymringer tidlig. Etter analysen kom jeg frem til fire hovedfunn, (1) Begrenset bruk av Bedre Tverrfaglig Innsats i saker der Barn er Pårørende; (2) Utfordringer knyttet til tverrfaglig samarbeid i praksis; (3) Dilemma når utfordringene ligger hos foreldrene; (4) Hvem sitter med kompetanse om Barn som Pårørende? Resultatene viser at modellen har viktige verktøy for å identifisere Barn som Pårørende, men den har forbedringspotensial på områdene tverrfaglig samarbeid og kompetanse for at den skal ivareta behovene til barnet og familien.