Vis meg at du er til å stole på - Mobbeoffers erfaringer i møte med helsesykepleier i skolehelsetjenesten
Abstract
Hensikten til denne studien har vært å undersøke mobbeoffers erfaringer i møte medhelsesykepleier i skolehelsetjenesten. Dette med et formål om å øke kunnskapen tilhelsesykepleiere om mobbeofre, og dermed få innsikt i hvordan helsesykepleiere kanmøte og ivareta denne sårbare elevgruppen. Kvalitativ metasyntese ble brukt sommetode for denne studien. Som teoretisk rammeverk ble Aaron AntonovskysSalutogenese anvendt. Det ble gjennomført systematiske litteratursøk i tre databasersom til slutt resulterte i syv primærartikler som dannet grunnlaget for syntesen.Artiklene ble analysert i tråd med tematisk syntese etter Thomas og Harden. Analysenførte til fem deskriptive tema som igjen la grunnlaget for tre analytiske tema, somvidere presenteres som studiens funn. Hovedfunnene i oppgaven viste at mobbeofre istor grad erfarer at tillit er den avgjørende faktoren for hvorvidt de anser møtene medhelsesykepleier som nyttige. Nøkkelfaktorer for etableringen av en tillitsfull relasjonmellom helsesykepleier og mobbeofre var helsesykepleiers profesjonalitet,kommunikasjonsferdigheter, kunnskaper om mestringsstrategier og verktøy, i tilleggtil at hennes personlige verdier og karisma var viktige. At helsesykepleier kansamarbeide med skole, foresatte og andre aktuelle instanser var også noe mobbeofreneforventet og verdsatte. Studien har gitt verdifull innsikt i hva som kan fremme entillitsfull relasjon mellom helsesykepleier og mobbeofre. Studien fremhever verdienav individuelle samtaler, og kan tenkes å bidra til diskusjoner i fagfeltet rundt entilnærming hvor en både utforsker arbeidsmetoder som ivaretar gruppens ogsamfunnets beste, samtidig som en sikrer at individet får den beste støtte ogoppfølging. The purpose of this study was to illuminate the experiences of bully victims whenmeeting with the school nurse. The aim was to increase school nurses´ knowledge aboutbully victims and thereby gain insight into how they can support this vulnerable groupof students. Salutogenesis was applied as the theoretical framework. Systematicliterature searches were conducted in three databases, resulting in seven primary articlesforming the basis of the synthesis. The articles were analyzed according to thematicsynthesis following Thomas and Harden. The analysis led to five descriptive themes,which formed the basis for three analytical themes, which are further presented in thestudy´s findings. The main findings of the study showed that bully victims largelyexperience that trust is the most important factor in whether they consider meetings withthe school nurse as useful. Key factors for establishing a trusting relationship betweenthe school nurse and bully victims included the school nurse´s professionalism,communication skills as well as her personal values and charisma. The ability of theschool nurse to collaborate with school and other relevant parties was also somethingthe bully victims expected and valued.The study has provided valuable insights into what can promote a trusting relationshipbetween the school nurse and victims of bullying. It highlights the value of individualconversations and may contribute to discussions in the field concerning an approachthat explores working methods that ensure the best for both the group and society whilealso ensuring that the individual receives the best support.