Helsefremmende deltakelse i et kollegafellesskap: Erfaringer fra avdelingsledere og profesjonsutøvere i barnevernsinstitusjoner
Abstract
Avdelingsledere og profesjonsutøvere ansatt i barneverninstitusjoner arbeider med å gi omsorg og støtte til barn og unge, hvilket innebærer et ansvar for tilrettelegging av utvikling og vekst. I tillegg må de håndtere akutte situasjoner og de utsettes for høy arbeidsbelastning, stress og arbeidspress. Studiens hensikt var å belyse profesjonsutøvere og avdelingsledere ansatt i barnevernsinstitusjoner sine erfaringer omkring helsefremmende deltakelse i et kollegafellesskap. Studiens formål var å øke kunnskap om deres erfaringer omkring helsefremmende deltakelse i et kollegafellesskap. Studien har ved kvalitativ design, et strategisk utvalg og en hermeneutisk forskningstilnærming samlet inn data gjennom individuelle intervjuer. Deltakerne var fem miljøterapeuter og to avdelingsledere ansatt i private barnevernsinstitusjoner. Alle var utdannet barnevernspedagog eller sosionom med varierende grad av yrkeserfaring. Intervjuene ble analysert ved bruk av innholdsanalyse. Resultatene ble formulert i fem temaer: «Å tilpasse ambisjoner til ungdommer», «Å tåle ungdommers smerteuttrykk», «Å ha fleksibilitet overfor hverandre i medleverturnus», «Å ivareta hverandre» og «Å erfare trygghet». Studien indikerte at profesjonsutøverne og avdelingsledernes deltakelse kunne fungere helsefremmende i kollegafellesskapet, forutsatt at de erfarte utfordringene i arbeidshverdagen som meningsfulle, begripelige og håndterbare. Studien konkluderte med at å ivareta hverandre og erfare trygghet var essensielt for at den enkelte profesjonsutøver og avdelingsleder hadde overskudd til å tilpasse sine ambisjoner til ungdommer, tåle ungdommers smerteuttrykk og utøve fleksibilitet overfor kolleger i medleverturnus.