SMB-er og bærekraftsrapportering: Hvordan påvirker CSRD leverandørvalg i innkjøpsprosessen?
Abstract
Denne studien undersøker hvordan nye krav til bærekraftsrapportering påvirker innkjøpsbeslutninger i større selskaper, med fokus på kravene til informasjon fra underleverandører. Ved å benytte semistrukturerte intervjuer med nøkkelpersoner fra rapporterende selskaper, ble det avdekket at økte krav til rapportering kan føre til strengere evaluering av underleverandører. Informantene rapporterte at små og mellomstore bedrifter (SMB-er) som ikke er forberedt på slike krav kan bli tapende i konkurranse med større og bedre rustede bedrifter i fremtiden. De rapporterende selskapene ønsker å hjelpe sine mindre leverandører å levere god informasjon, noe SMB-er bør utnytte til sin fordel for å få bygget egen kompetanse. Konklusjonen er at bærekraftsrapportering ikke har en sterk påvirkning på innkjøpsbeslutninger i større selskaper per i dag, men at det er en felles forventning om at dette vil endres. SMB-er bør utnytte denne perioden for å bli klar med rapportering, for å utnytte konkurransefortrinnet som er forventet å komme. This study examines the impact of new sustainability reporting requirements on procurement decisions in larger companies, focusing on the information requirements from subcontractors. Utilizing semi-structured interviews with key personnel from reporting companies, it was discovered that increased reporting requirements could lead to stricter evaluations of subcontractors. The informants suggested that small and medium-sized enterprises (SMEs) unprepared for such demands might find themselves disadvantaged compared to larger and better-equipped companies in the future. The reporting companies aim to assist their smaller suppliers in providing quality information that SMEs should leverage to build their own competencies. The conclusion is that, at present, sustainability reporting does not significantly influence procurement decisions in larger companies, but there is a common expectation that this will change. SMEs should utilize this period to prepare their reporting to capitalize on the anticipated competitive advantage.