En kvalitativ studie om arbeidsmiljøets påvirkning på kontaktpersoners motivasjon og opplevelse av turnover i kommunalt barnevern
Abstract
Kontaktpersoner i kommunal barneverntjenesten jobber innenfor et av landets mest komplekse arbeidsområder. Arbeidshverdagen til kontaktpersonene er preget av etiske dilemmaer som retter seg mot vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn og unge. Målet med studien er å se hvordan arbeidsmiljøet påvirker kontaktpersonenes arbeid.
I min kvalitative studie har jeg landet på problemstillingen: «Hvordan kan arbeidsmiljøet fremme kontaktpersoners arbeidsprestasjon?». Hensikten bak studien er å tilegne seg informasjon om hvilke faktorer som styrker og svekker arbeidsmiljøet blant kontaktpersonene, samt hvordan det påvirket kontaktpersonenes arbeidsprestasjon. Studien består av fem dybdeintervju er fra kontaktpersoner som jobber innen kommunalt barnevern. Mine funn er drøftet med utgangspunkt i Deci og Rayans selvbestemmelsesteori som bygger på de tre psykologiske behovene; autonomi, kompetanse og tilhørighet og teori knyttet til turnover.
I min studie fremkom funn som viste at informantene opplevde å få dekket sine psykologiske behov. Kontaktpersonenes opplevelse av kollegastøtte, motiverende arbeidsoppgaver, endringsarbeid og sosiale sammenkomster bidro til at de opplevde autonomi, kompetanse og tilhørighet til egen arbeidsplass. Opplevelsen av å få dekket de psykologiske behovene bidro sterkt til indre motivasjon og medførte at de stod i jobben over tid. På den andre siden fremkom det funn knyttet til høy arbeidsbelastning, statlige krav og høy turnover som svekket opplevelsen av å få dekket de psykologiske behovene. Faktorene bidro til å svekke informantenes opplevelse av mestring knyttet til jobben og påvirket arbeidsmiljøet i negativ retning. Studien bidrar til å sette søkelys på viktigheten av et trygt og forutsigbart arbeidsmiljø for å opprettholde kontaktpersonenes motivasjon og forhindre turnover.
Konklusjonen av studien peker i retning av at informantene opplever stor indre motivasjon av arbeidet de utøver. Likevel er det organisatoriske faktorer som medfører at informantene opplever at de ikke får gjennomført sine arbeidsoppgaver som ønsket. Contact persons in the municipal child protection service work within one of the country's most complex work areas. The everyday working life of the contact persons is characterized by ethical dilemmas which focus on violence, abuse and neglect of children and young people. The aim of the study is to see how the working environment affects the work of the contact persons.
In my qualitative study, I have landed on the problem: "How can the working environment promote the work performance of contact persons?". The purpose behind the study is to acquire information about which factors strengthen and weaken the working environment among the contact persons. As well as how it affected the contact persons' work performance. The study consists of five in-depth interviews from contact persons who work in municipal child protection. My findings are discussed based on Deci and Rayan's self-determination theory, which is based on the three psychological needs; autonomy, competence and belonging and theory related to turnover.
In my study, findings emerged which showed that the informants experienced having their psychological needs met. The contact persons' experience of colleague support, motivating work tasks, change work and social gatherings contributed to them experiencing autonomy, competence and belonging to their own workplace. The experience of having one's psychological needs met contributed greatly to internal motivation and resulted in staying in the job over time. On the other hand, there were findings related to high workload, government requirements and high turnover which weakened the experience of having the psychological needs met. The factors contributed to weakening the informants' experience of coping with the job and affected the working environment in a negative direction. The study helps to highlight the importance of a safe and predictable working environment in order to maintain the motivation of the contact persons and prevent turnover.
The conclusion of the study points in the direction that the informants experience great inner motivation from the work they perform. Nevertheless, there are organizational factors which mean that the informants feel that they cannot carry out their work tasks in a satisfactory manner.