Onboarding av Generasjon Z
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3150197Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [625]
Sammendrag
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan organisasjoner kan drive med vellykket onboarding av Generasjon Z ved hjelp av forskeren Talya Bauers rammeverk. Problemstillingen oppgaven svarer på er som følger: «Hvordan kan organisasjoner tilpasse onboardingsprosessen for å imøtekomme Generasjon Z?». Innledningsvis presenteres temaet og bakgrunnen for oppgaven. Videre avklares ulike teoretiske begreper og perspektiver som danner det teoretiske grunnlaget og som vil bidra med å forstå, støtte og evaluere funnene i studien. For å svare på problemstillingen har vi benyttet en systematisk litteraturstudie som vår metodetilnærming. Gjennom to separate søk i databasen Oria, ble åtte forskningsartikler utvalgt som relevante for vår problemstilling. Vi kategoriserte artiklene basert på om de presenterer funn relatert til enten onboarding eller Generasjon Z. Analyseringen av artiklene bidro til å strukturere oppgaven vår, og resulterte i tre hovedfunn: 1) hierarkisk struktur i Bauers rammeverk, 2) identifisering av forventninger og karakteristika hos Generasjon Z, som vi videre integrerte i rammeverket og 3) mangler i rammeverket, som førte til vår utarbeidelse av det nye rammeverket «GenZOnboard». Avslutningsvis peker vi på begrensninger og forslag til videre forskning.