• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon, jordmor og kommunalt barnevern knyttet til sped- og småbarn

Tjørhom, Ingvild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:242168080:124701441.pdf (709.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3150734
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IS) [1075]
Abstract
Bakgrunnen for studien er gjort med utgangspunkt i barnevernsreformen og med fokus på

tverrfaglig samarbeid knyttet til sped- og småbarn. Sped- og småbarn anses som særlig

sårbare, samtidig som man i denne perioden kan forhindre utvikling av vansker gjennom

tverrfaglig samarbeid.

Problemstilling for oppgaven er:

«Hvordan kan tverrfaglig samarbeid mellom barneverntjenesten, helsestasjon og

jordmor bidra til å tidlig avdekke og identifisere hjelpebehov knyttet til sped- og

småbarn med familier i risiko?»

Formålet er å gi innsikt i noen erfaringer om hvordan utvalget av informanter opplever det

tverrfaglige samarbeidet, og dermed hvilke mulighet og begrensinger de opplever å ha med å

identifisere sped- og småbarn i risiko gjennom denne kontakten. Denne oppgaven er et bidrag

til å utforske hvordan tverrfaglig samarbeid kan avdekke og identifisere hjelpebehov.

Metoden jeg har benyttet er kvalitativ forskningsmetode. Det er gjennomført semistrukturerte

intervjuer av jordmødre, helsesykepleiere og ansatte i kommunal barneverntjenesten. Jeg

gjennomførte totalt 6 intervjuer med to informanter fra hver instans.

Funnene viser et behov for strukturelle endringer omkring tverrfaglig samarbeid for å kunne

avdekke og identifisere sped- og småbarn i risiko. Blant annet behov for en arena for

samarbeid. Informantene var opptatt av en rekke aspekter ved tverrfaglig samarbeid både på

systemnivå, men også forhold ved individet. Deriblant samarbeidet mellom yrkesutøverne i

kommunen som jobber med målgruppen. Det ble også avdekket behov for å enes omkring

innholdet i samarbeidet, men også knyttet til målgruppens behov. Herunder hvordan

informantene definerer forhold rundt målgruppen. Samtidig som tverrfaglig samarbeid

fremstår utfordrende hadde informantene også positive holdninger knyttet til et slikt

samarbeid.

Konklusjon i studien viser en positiv sammenheng mellom tverrfaglig samarbeid og tidlig

innsats. Blant annet i form av muligheter for å tidlig avdekke familier og barn i risiko, og til

identifisering av hjelpebehov. Samtidig pekes det på en del utfordringer med å få etablert et

samarbeid på tvers hvor målsetning om barnevernsreformen kan nås. Konklusjonen synliggjør

behovet for fokus og satsing på tverrfaglig samarbeid for å oppnå helhetlig hjelp knyttet til

sped- og småbarn.
 
 
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit