Hva og hvor mye leser elevene på 9.trinn? En studie av ungdomsskoleelevers lesevaner på fritiden
Abstract
Temaet i denne masteroppgaven er lesevanene til elevene på 9.trinn. Studiens premiss hviler på at elevene leser lite bøker, men mye på sosiale medier, itillegg til at gutter gamer mye. Forskningsspørsmålene til denne studien er som følger: Hvor mye tid bruker elevene på 9. trinn på å lese på fritiden, hva leser de og hvilke medier leser de på? Hva er det som motiverer elevene til å lese på fritiden? Hvordan vurderer elevene egen selvtillit som leser? Det ble utarbeidet fem kategorier innenfor temaet. Disse var: Tid, Leseformål, Modalitet, Motivasjon og Selvtillit som lesere. Målet med studien var følgelig å finne svar på forskningsspørsmålene slik at vi som norsklærere på 9.trinn, skoleledelsen, og norsklærere ved skolen for øvrig, kan få en innsikt i hvordan vi kan styrke undervisningen i litteratur. Det teoretiske bakteppet for denne studien er teorier som omhandler indre og ytre motivasjon, og tidligere leseforskning gjort på de nevnte kategoriene. Oppgaven har en deduktiv tilnærming. Studien benytter seg av mixed methods, der 166 elever svarte på en spørreundersøkelse og 8 elever deltok i fokusgruppeintervju. Resultatet av studien viser at flesteparten av respondentene leser på sosiale medier og kommunikasjon via chatt er vanlig. Studien viser også en vesentlig grad av gaming blant gutter. I tillegg viser studien at de fleste elevene har en indre motivasjon til å lese på fritiden og at flertallet har god selvtillit som lesere. Studien viser også at en av tre leser skjønnlitteratur, noe som var overraskende og et positivt funn.