Gamification - læring og motivasjon i arbeidslivet En studie av hvordan gamification påvirker læringsmiljøet i arbeidslivet
Abstract
Gamification har de siste årene blitt et svært populært verktøy innenfor en rekke ulike felt. I dagens samfunn er både digitalisering og teknologi svært relevant. Ved å se på denne integreringen av spillmekanismer i ikke spill kontekster, viser gamification oss at det er store muligheter til å skape både motiverende og engasjerende opplevelser gjennom lek og konkurranser. Vi har gjennom denne oppgaven utforsket konseptet gamification, og ved å trekke inn relevante teoretiske rammeverk, eksempler og analyser, har vi belyst studiens overordnede forsknings- og problemstilling. Vi ser på både atferdspsykologi og ulike motivasjonsteorier for å enklere forstå hvordan disse metodene kan være effektive i arbeidslivet. Vår datainnsamling er basert på semistrukturerte intervjuer, og studieobjektene er syv ansatte fordelt på tre ulike organisasjoner. Gjennom de ansattes jobb-applikasjon, indikerer våre resultater at gamification har muligheten til å fungere som et effektivt læringsverktøy, så fremt spill - og læringsinnholdet i applikasjonene styrkes.
Det er viktig å bemerke seg at gamification enda er et relativt ferskt fenomen, med foreløpig lite forskning på organisasjonsnivå. Vårt formål med denne oppgaven handler om å belyse i hvilken grad gamification fungerer som et læringsverktøy, og hvordan dette påvirker det praktiske arbeidslivet.