Å fremme deltagelse og mestring: læreres erfaringer med sjenerte elever i barneskolen
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien har undersøkt læreres erfaringer og tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring blant sjenerte elever i barneskolen. Det er blitt gjennomført en kvalitativ studie som baserer seg på individuelle semistrukturerte intervjuer av syv lærere. For å analysere er det brukt tematisk analyse og NVivo 14 med en abduktiv tilnærming. I intervjuene deler de sine erfaringer og strategier for å aktivisere sjenerte elever i klasserommet. Studiens problemstilling er: Hvilke erfaringer har lærere med sjenerte elever og på hvilken måte kan lærere tilrettelegge for økt deltagelse og mestringstro hos denne elevgruppen på barneskolen? Gjennom teoretisk forankring i sosiokulturell læringsteori med Vygotskij og Carol Dweck sin teori om tankesett, analyserer studien hvordan lærernes tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring med sikte på å støtte læring og utvikling i skolen. Studien identifiserer en rekke tilnærminger som lærerne bruker for å fremme deltagelse og mestring i klasserommet. Blant funnene fremheves trygghet i læringsmiljøet, lærerens organisering som hensiktsmessige gruppesammenheng og deres aktive rolle i klasserommet gjennom gradvise tilpassede utfordringer, proaktive forberedelser og tilbakemeldinger. Funnene fra studien belyser at selv om mange lærere allerede benytter effektive strategier, er det behov for økt bevissthet og systematisk tilnærming til arbeidet med sjenerte elever. Ved å anerkjenne sjenansens implikasjoner i skolekonteksten, fremhever studien innsikt som kan være nyttig i arbeidet med å tilrettelegge undervisningen for å møte behovene til sjenerte elever. I tillegg understreker den viktigheten av lærerens rolle i å forme elevers læringsopplevelser i læringsmiljøet.