• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stedsbasert læring, naturens lobbyvirksomhet?

Hamre Susanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:243672769:244120894.pdf (34.82Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3152201
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1514]
Abstract
Stedsbasert læring, definert av Friluftsrådenes Landsforbund (2021), er en pedagogisk metode som binder undervisningen til miljøer og tilbyr relevant, virkelighetsnær læring ved bruk av fysiske læresteder. I konteksten av bærekraftig utvikling, herunder klima og miljø, har stedsbasert læring vist seg å være en verdifull tilnærming for å engasjere og motivere studenter gjennom direkte samhandling med deres lokale miljøer, noe som potensielt fører til en dypere forståelse og ansvarlighet overfor miljøutfordringer.

Formålet med denne studien er å utforske den faktiske læringen som finner sted gjennom slike erfaringer, og problemstillingen for oppgaven blir dermed: "Hvilken rolle spiller stedsbasert læring for studenters forståelse av bærekraft og hvordan kan den implementeres i organisasjoner?".

Hensikten med denne masteroppgaven er å utforske effekten av stedsbasert læring på studenters forståelse av bærekraft, samt å vurdere potensielle strategier for implementering av denne undervisningsmetoden i organisasjoner. Gjennom en kvalitativ tilnærming anvendes metodene: deltakende observasjon, fokusgruppeintervju og dokumentanalyse. Disse tre metodene gir mulighet for innsikt i både individuelle og kollektive erfaringer knyttet til stedsbasert læring.

Funnene fra studien indikerer at stedsbasert læring har en positiv innvirkning på studenters motivasjon og forståelse av bærekraftige praksiser. Studenter rapporterer om en økt bevissthet rundt miljøspørsmål og føler seg mer kompetente til å ta bærekraftige valg. Resultatene indikerer at forkunnskaper om tema før en stedsbasert opplevelse, kan ha betydning av i hvilken grad studentene opplever en ny forståelse og engasjement i læringen. Videre peker studien på at individuelle observasjoner og diskusjoner i fellesskap bidrar til dypere innsikt i miljøspørsmål.

Studien konkluderer med at ved å tilby direkte erfaring med miljøutfordringer, overføres stedsbasert læring teori til praktisk handling, og forsterker også bærekraftige verdier hos studentene. Denne pedagogiske metoden ser ut til å gi studentene en dypere forståelse og et personlig forhold til bærekraftspørsmål, noe som kan gjøre dem bedre rustet til å ta bærekraftige valg. Organisasjoner som ønsker å ta stedsbasert læring i bruk, bør tilpasse denne læremetoden til sine vanlige systemer og rutiner. Dette innebærer at de må forstå både hvordan mennesker og organisasjonen bør veiledes gjennom endringer.
 
 
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit