Educational Choices and Risk Preferences
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3152208Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (Business) [1130]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om studentenes valg av utdanning samsvarer med deres karriereforventninger og økonomiske preferanser, ved å analysere forskjeller i risikopreferanser og motivatorer for utdanningsvalg mellom sykepleie- og økonomistudenter. Problemstillingen som formuleres er:
Hvilke forskjeller i risikopreferanser og motivatorer for utdanningsvalg eksisterer mellom sykepleie- og økonomistudenter, og hvordan påvirker disse faktorene deres valg av utdanningsretning?
Det gis innledningsvis en innføring i relevant bakgrunnsinformasjon om utdanningsvalg, samt den utfordrende situasjonen i sykepleieryrket. Videre presenteres tidligere forskning om risikopreferanser, utdanningsvalg og inntektsrisiko. Her indikerer funnene at individer sorterer seg inn i ulike yrkesretninger basert på sine risikopreferanser, men at denne yrkesmessige sorteringen er svak blant studenter og nykommere på arbeidsmarkedet.
Det er benyttet kvantitativ metode for å besvare problemstillingen, hvor primærdata ble innhentet gjennom en elektronisk spørreundersøkelse. Analysegrunnlaget består av sykepleie- og økonomistudenter ved Universitetet i Stavanger, og undersøkelsen fikk totalt 85 respondenter. Undersøkelsen kartla bakgrunnen for studentenes valg av utdanningsretning, forventninger om yrkeslivet, og risikopreferanser.
Resultatene viser ingen signifikante forskjeller i risikopreferanser mellom sykepleie- og økonomistudentene. Videre indikerer resultatene at egne interesser og at utdanningen gir flere karrieremuligheter er de viktigste motivatorene i valg av utdanningsretning. Faktorer som høy lønn, jobbsikkerhet og å bidra til samfunnet er av mindre betydning, selv om det er forskjeller mellom gruppene på disse områdene. I tillegg spiller heller ikke preferanse for sektor, foresattes utdanning og påvirkning fra andre en stor rolle i utdanningsvalget.
Diskusjonen av resultatene peker mot en potensiell mistilpasning mellom studenters utdanningsvalg og deres preferanser. Sammenligning av svarene fra undersøkelsen med statistikk tyder på at sykepleiestudentene kan ha forventninger knyttet til utdanningsvalget som ikke nødvendigvis samsvarer med realitetene i arbeidsmarkedet.