Ungdomsskoleelever sin motivasjon for lesing i norskfaget
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å få innsikt i hvordan ungdomsskoleelever opplevde sin egen motivasjon for lesing i norskfaget. Lesing som grunnleggende ferdighet står sentralt i vårt tekstbaserte samfunn. Det har imidlertid vist seg at ungdomsskoleelever bruker mindre tid på lesing enn tidligere og de har mindre leseglede. Dette har resultert i synkende resultat på PISA- og PIRLS- undersøkelser. Dette er blant annet en av årsakene til at regjeringen har satt i gang en leselyststrategi for å endre den negative utviklingen.Forskningspørsmålene for denne studien er:•Hvordan beskriver elevene sin nåværende situasjon med lesing i norskfaget? ·Hva opplever/beskriver elevene som motivasjonshemmende for lesing i norskfaget? ·Hva opplever/beskriver elevene som motivasjonsfremmende for lesing i norskfaget?Teorigrunnlaget ligger innenfor lesing og motivasjon. Rammeverket er bygd på forskning og teori utarbeidet av John T. Guthrie. Intervjuguiden og resultatene ble basert på hans fem ulike motivasjonsområder: Interesse, målorientert lesing, selvregulering, valg og autonomi og sosialt samspill.Masteroppgaven er en kvalitativ studie som er basert seg på intervju med 12 informanter. I intervjuene svarte elevene på hvordan de opplevde seg selv som lesere, og hvilke faktorer de opplevde som motivasjonsfremmende og motivasjonshemmende for lesing i norskfaget.Materialet har vist funn som er samsvarende med tidligere forsking og resultater på PISA og PIRLS. Nye funn beskrev elevenes egne forslag på hvordan de ønsket tilrettelegging for å bli mer motiverte for lesing i norskfaget. Dette var interessant og kan være til stor hjelp og en stor bevisstgjøring for norsklærere når det gjelder å legge til rette for lesing på skolen.