Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever vedhjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnetav elever i fire ulike 8. klasser som jeg skal analysere. Ved å analysere de mentale kartene,undersøker oppgaven hva skoleelever husker om verdenskartet og diskuterer mulige årsaker tilhvorfor noen områder huskes bedre enn andre. Det er sannsynlig at mediepåvirkning harinnvirkning på kunnskapsnivået, derfor er de utvalgte konfliktene aktuelle. Hypotesen er atplasseringen av ulike konflikter blir mer presis om konflikten er geografisk nærmere dem ogjo mer aktuell konflikten er.
Formålet med prosjektet er å belyse dagens elevers forståelse av kart og geografi i skolen, samtå komme frem til noen tiltak som kan utføres i skolen slik at elevers visuelle kartkunnskaperforbedres.
Dataene avslører et betydelig kunnskapsgap blant elevene, der det som er geografisk nærmeredem selv, er lettere å huske. Dette mønsteret gjentar seg gjennom hele prosjektet og antyder atelevenes eksisterende kunnskap bygger på hverandre basert på nærhet til deres eget miljø. Selvom elevene er fra samme område, har samme alder og gått like lenge på skolen kommer detfrem et variert resultat kunnskapsmessig i analysen. Kunnskapsnivået baserer seg også påinteresse, mening, systematikk og ikke minst geografikompetansen til lærerne de har hatt. Dissefaktorene kan ha noe å si i forhold til at noen elever har tegnet Afrika i riktig form og posisjon,mens andre tenker på det som et lite område sør for USA. Disse funnene viser jeg også gjennomfigurer som jeg har laget for å lettere visualisere kunnskapene elevene viser i kartene sine. Dettehar de gjort enten gjennom å navgi områdene eller gjennom gjenkjennelige romlige relasjoner. This master's thesis explores the map and geography knowledge of a selection of school pupilsusing mental maps and conflict locations. I have collected 96 mental maps drawn by pupils infour different 8th-grade classes for analysis. By analyzing the mental maps, the thesisinvestigates what school pupils remember about the world map and discusses possible reasonswhy some areas are remembered better than others. It is likely that media influence impacts thelevel of knowledge; therefore, the selected conflicts are current. The hypothesis is that the morecurrent and the more media coverage a conflict receives or has recently received, the moreaccurately its location will be remembered.
The purpose of the project is to shed light on today's pupils' understanding of maps andgeography in school, as well as to propose measures that can be implemented in schools toimprove pupils' visual map knowledge.
The data reveal a significant knowledge gap among the pupils, where geographically closerareas are easier to remember. This pattern repeats throughout the project and suggests that thepupils' existing knowledge builds on proximity to their own environment. Even though thepupils are from the same area, of the same age, and have been in school for the same length oftime, the analysis shows varied results in terms of knowledge. The level of knowledge alsodepends on interest, meaning, systematic approach, and not least the geography competence ofthe teachers they have had. These factors may explain why some pupils have drawn Africa inthe correct shape and position, while others perceive it as a small area south of the USA. I alsopresent these findings through figures I have created to better visualize the knowledge thepupils demonstrate in their maps, either by naming the areas or through recognizable spatialrelationships.