Læreres rolle i skolens psykiske helsearbeid: erfaringer fra SEL-tiltaket ROBUST
Original version
Vangsnes, E.N. & Tharaldsen, K.B. (2023) Læreres rolle i skolens psykiske helsearbeid: erfaringer fra SEL-tiltaket ROBUST. Psykologi i kommunen (PIK), 2023(1).Abstract
Elevers økte rapportering om skolerelatert stress har blitt koblet til økningen i psykiske helseplager hos barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker læreres erfaringer med et tiltak som skal styrke elevers sosiale og emosjonelle kompetanse samt læreres undervisningskompetanse innen sosial og emosjonell læring. Tiltaket ses i lys av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i læreplanen (LK-20), med særlig fokus på psykisk helse, og består av temaene sosiale relasjoner, oppmerksomt nærvær, problemløsning, emosjonsregulering og lærende tankesett. Data ble samlet gjennom tre fokusgruppeintervjuer blant lærere på åttendetrinn (n=14). Konvensjonell innholdsanalyse ble gjennomført med støtte i NVivo. Funn indikerer at lærere opplever ansvar for å stimulere til god psykisk helse blant elever, men mangler kompetanse på området. Temaene sosiale relasjoner og problemløsning ble spesielt vektlagt av lærerne som nyttige for å fremme god psykisk helse blant elevene, ettersom de innbød til en aktiv tilnærming til lærestoffet og ga elevene konkrete stressmestringsverktøy. Lærerne hevdet også å ha blitt mer bevisste på å inkludere temaene i sin vanlige undervisningspraksis. Tiltakets forbedringspotensial ble fremhevet, og implikasjoner for videre arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring er foreslått