Skulle ønske vi ble sett av alle, ikke bare barna - En kvalitativ studie av barnehagelærers syn på arbeidslivet.
Abstract
I denne studien er søkelyset rettet mot barnehagelæreres arbeidsliv, især profesjonens mange dimensjoner. All den tid det er forfall i profesjonen, er formålet med studien å få et innblikk i, og synliggjøre barnehagelæreres arbeidshverdag gjennom deres perspektiv. For å besvare studiens problemstilling er følgende to forskningsspørsmål utledet: På hvilke måter beskrives endringer i barnehagelæreres arbeidsliv? Hva kan være årsakene til at barnehagelærere slutter i jobben? Ettersom problemområdet er lite representert i tidligere forskningsarbeid, er siktemålet med studien å generere ny kunnskap.
Studien er myntet på kvalitativ forskningsstrategi med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Empirien er samlet gjennom seks personlige intervju, med seks barnehagelærere fra to ulike kommuner i Norge. Det teoretiske rammeverket er bygget på sosiokulturelle perspektiver på deltakelse som retter fokus på samspill mellom mennesker. Vi har vært opptatt av å få frem intervjudeltakernes perspektiver i lys av tidligere forskning, teoretiske perspektiver og styringsdokumenter. Gjennom analyse av resultatene kom vi fram til tre tema som har vært verdifulle i lys av vår drøfting. Disse blir nevnt slik: Relasjoner, organisering og profesjon.
Relasjoner kom frem som et av hovedfunnene i studien, mer spesifikt rettet mot barna i barnehagen. I tillegg kom også relasjoner til kollegaer og foreldre frem som meningsfylt for å motiveres av jobben i barnehagen. Et annet sentralt funn er at det er mye å gjøre på liten tid i forhold til mer krav til profesjonen, som for eksempel dokumentasjon. Et siste sentralt funn i studien handler om at teorien ikke henger sammen med praksis. Politikerne ser ikke sammenhengen med hva som er gjennomførbart i barnehagen ifølge intervjudeltakerne. Det kan se ut til at intervjudeltakerne blir i jobben som barnehagelærer på grunn av de verdifulle relasjonene de skaper til barna. Samtidig kommer det frem som ønskelig at endringer skal skje i barnehagelærerprofesjonen. In this study, we have focused on the work life of kindergarten teachers. The purpose of the study has been to gain insight into and highlight kindergarten teachers' typical work day from their perspective, as there has been a decline in the profession. The goal has been to find out how to retain kindergarten teachers in their jobs. To investigate this issue, we have formulated two research questions; In what ways are changes in kindergarten teachers' work life described? What could be the reasons for kindergarten teachers leaving their jobs? Since the topic has been underrepresented in previous research, we hope this study can contribute to new knowledge.
In terms of methodology, we have employed a qualitative research strategy with a phenomenological and hermeneutic approach. The empirical data was collected through six personal interviews with six kindergarten teachers from two different municipalities in Norway. We have built our theoretical framework on sociocultural perspectives on participation that focus on interactions between people. We have focused on presenting the interviewees' perspectives in light of previous research, theoretical perspectives, and policy documents. Through the analysis of the results, we identified three themes that have been valuable in light of our discussion. These are referred to as: Relations, organization and profession.
Relations were identified as one of the main findings in our study, specifically concerning the students in the kindergarten. Additionally, relationships with colleagues and parents proved to be meaningful for maintaining motivation in the job. Another key finding revealed that there is a lot to do within a limited amount of time due to increased professional demands such as documentation. A final finding that we consider central to our study is that theory does not align with practice. According to the interviewees, politicians do not understand what is feasible in the kindergarten. It appears that the interviewees stay in the job as kindergarten teachers because of the valuable relationships they create with the students. At the same time, our interviewees express that they want to see changes in the kindergarten teacher profession.