Bærekraftsarbeid i SMB- Hvordan få små og mellomstore bedrifter til å stille med godt mot?
Abstract
Hvordan bedrifter tilpasser seg endringene i samfunnet, og har fått stadig høyere prioritet. Dagens samfunn i en antropocen tidsalder stiller stadig høyere krav til bedriftenes påvirkning på klima og miljø, og om samspillet dem imellom. Små og mellomstore bedrifter havner ofte utenfor samfunnets søkelys på tross av at de står for en stor del av verdiskapningen og sysselsettingen. Denne studien tar derfor små og mellomstore bedrifter opp i lyset og undersøker hvordan man kan få også disse med på den bærekraftige utviklingen i samfunnet.
Studien stiller seg spørsmålet om hvordan få små og mellomstore bedrifter til å stille med godt mot i arbeid med bærekraft? For å svare på dette nyttes det kvalitativ studie ved bruk av semistrukturert intervju av lederer av små og mellomstore bedrifter. Hvor lederens motivasjon kartlegges, sammen med bedriftenes handlingsmuligheter og utfordringer. Som diskuteres i et teoretisk rammeverk hvor instrumentell- og institusjonell tilnærming til organisasjon settes opp mot hverandre.
Studien finner en sammenheng mellom ledere som stiller med godt mot, og deres egne verdier og engasjement omkring klima og miljø. De lederne som stiller ved godt mot heller mot en intensjonell tilnærming, hvor kulturbygging og forståelsen av et felles samfunn og ansvar står sterkt. Lederne som befinner seg på andre siden, ønsker seg løsninger i retning av systematisering av rapporteringsskjemaene. Studien viser også hvordan opplevd nytteverdi henger sammen med motivasjon til å stille ved godt mot.