• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • Studentoppgaver (Lesesenteret)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • Studentoppgaver (Lesesenteret)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialogiske rom i skolehverdagen. Fire læreres perspektiv på muntlige ferdigheter på 2. - 4. trinn.

Andersen, Monica Medrud
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3156082
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (Lesesenteret) [79]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Utgangspunktet for denne masterstudien var en undring rundt hvorfor vi i norsk skole har hatt en tradisjon for at elevene får lite taletid, når både styringsdokumenter og forskning viser at muntlige ferdigheter er sentralt i utviklingen av elevers læring. Temaet for studien er muntlige ferdigheter og dialogisk aktivitet. Formålet har vært å få innsikt i hvordan lærere sier de legger til rette for muntlig aktivitet i klasserommet. Videre har jeg ønsket å få innblikk i deres bevissthet rundt emnet, men også om den muntlige aktiviteten er planlagt eller tilfeldig. Jeg har stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke dialogiske rom tilrettelegger lærere for på 2. - 4. trinn? Hvilke tiltak iverksettes for å invitere elevene til å delta aktivt i samtaler? Det er ønskelig at dette prosjektet skal kunne belyse hvordan lærere kan skape dialogiske rom i klasserommet, slik at arbeidet med muntlige ferdigheter kan settes mer i system.

Studien er basert på fire kvalitative intervjuer av lærere som alle har jobbet på småtrinnet. Intervjuene er gjennomført enkeltvis, og danner datamaterialet i denne studien. Som rammeverk i analysearbeidet har jeg brukt kategoriene lærerens rolle i klasseromssamtaler, spørsmål som stilles, tilbakemelding fra lærer, invitasjon til utdyping eller forklaring og lærerens bevissthet til arbeidet med muntlige ferdigheter. Funnene i studien viser at alle informantene sier at de både vektlegger arbeidet med muntlige ferdigheter, samtidig som de legger til rette for arbeidsstrukturer for at elevene skal kunne uttrykke seg muntlig i klasserommet. Dataene viser at informantene inviterer elevene til dialog, men det er ulikt i hvor stor grad dette er planlagt og bevisst. Jeg finner også at lærerne under intervjuene viser at de anvender kunnskap de har tilegnet seg gjennom ett av skolens tidligere satsingsområder.
 
The starting point for this master's study was a question about why we in Norwegian schools have had a tradition of students getting few opportunities to speak when both governing documents and research show that oral skills are central to the development of students' learning? The topic of the study is oral skills and dialogic activity. The purpose has been to gain insight into how teachers say they facilitate oral activity in the classroom. Furthermore, I wanted to gain an insight into their awareness of the subject, but also whether the oral activity is planned or random. I have asked the following research questions: What dialogical spaces do teachers facilitate for in 2nd - 4th grade? What measures are implemented to invite students to participate actively in conversations? It is desirable that this project should be able to shed light on how teachers can create dialogic spaces in the classroom, so the work with oral skills can be more systematized.

The study is based on four qualitative interviews of teachers who have all worked at the primary level. The interviews were carried out individually and form the data material in this study. As a framework in the analysis work, I have used the categories of the role of the teacher in classroom conversations, questions asked, feedback from the teacher, invitation for elaboration or explanation and the teacher's awareness to the work on oral skills. The findings in the study show that all the informants say that they both emphasize work with oral skills, while at the same time they facilitate work structures so that the pupils can express themselves orally in the classroom. The data show that the informants invite the pupils to dialogue, but the extent to which this is planned and deliberate varies. I also find that the teachers show during the interviews that they use knowledge they have acquired through one of the school's previous focus areas.
 
Utgiver
UIS

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit