Lekens kraft – en studie av den frie lekens potensiale for økt lese- og skrivelyst i første klasse.
Abstract
Masteroppgaven er bygget på en intervensjonsstudie som undersøkte hvilket potensial for økt lese- og skrivelyst lek med ulik grad av veiledning kan ha. Studien ble gjennomført på første trinn i leketiden. Studien bestod av tre intervensjoner og gikk over en periode på tre uker. I intervensjon 1 så vi på hva som skjedde med lese- og skriveaktiviteten om elevene fikk tilgang til “skolemateriell” i den frie leken. I intervensjon 2 så vi på hva som skjedde med lese- og skriveaktiviteten om elevene, i tillegg til “skolemateriell”, fikk veiledning skriftlig/muntlig fra lærer i leken. I intervensjon 3 undersøkte vi hva som skjedde med lese- og skriveaktiviteten når læreren, i tillegg, deltok i leken.
Metoder brukt i studien var observasjon og elevintervju. Resultatene viste lite lesing og skriving i leken ved begge skoler før oppstart av intervensjonene. Ved intervensjon 1 så vi en markant økning i antall elever som valgte å lese og skrive i leken, kun ved at materiell ble tilgjengelig. Intervensjon 2 viste økt opplevelse av mestring i skrivingen når lærer veiledet og oppmuntret. I intervensjon 3 oppdaget vi at elever som ikke tidligere hadde deltatt i lese- og skriveaktiviteter i leken, var aktive når læreren var aktivt deltagende i leken. Oppsummert så vi at tilføring av materiell alene, vekket elevenes interesse for lese- og skriveaktiviteter i leken. Læreren som veileder i leken, hadde stor betydning for å opprettholde denne interessen. Lærerens deltakelse i leken trigget interessen hos elever som ikke ble motivert av materiell alene. The master's thesis is based on an intervention study that examined the potential for increased interest in reading and writing through play with varying degrees of guidance. The study was conducted in first grade during playtime. The study consisted of three interventions and lasted for three weeks. In the first intervention, we observed what happened to reading and writing activity when students were given access to 'school materials' during free play. In the second intervention, we observed what happened to reading and writing activity when students, in addition to 'school materials,' received written/oral guidance from the teacher during the playtime. In the third intervention, we investigated what happened to reading and writing activity when the teacher also participated in the children's play.
The methods used in the study were observation and student interviews. The results showed little reading and writing during play at both schools before the interventions began. In the first intervention, we saw a significant increase in the number of students choosing to read and write during play, simply by making materials available. The second intervention showed an increased sense of mastery in writing when the teacher provided guidance and encouragement. In the third intervention, we discovered that students who had not previously participated in reading and writing activities during play were active when the teacher was actively involved in the play. In summary, the addition of materials alone sparked students' interest in reading and writing activities during play. The teacher's role as a guide and participant in play was crucial in maintaining this interest.