«Ting betydde noe her»: En lesning av Ellers er jeg ikke noe menneske (2018) av Agnar Lirhus, med vekt på utenforskap og didaktisk potensial
Abstract
Oppgaven tar sikte på å utforske hvordan Agnar Lirhus tematiserer utenforskap i verket Ellers er jeg ikke noe menneske, og hvordan norsklæreren kan nytte romanen til å belyse det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen. Oppgaven har altså to hovedmål. For det første innebærer den en analyse av Agnar Lirhus' verk Ellers er jeg ikke noe menneske, der fokuset rettes mot utforskningen av temaet utenforskap. Spesielt vektlegges den unike narrasjonen i fortellingen og dens rolle, samt hvordan identitet, fremstillingen av «den andre», og behovet for tilhørighet uttrykkes gjennom hovedkarakteren Mathilde sitt perspektiv. Den andre delen av oppgaven tar sikte på å utforske hvordan norsklæreren kan nytte dette verket i undervisningen for en 10. klasse på ungdomstrinnet, med formål å blant annet belyse det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» som er definert i læreplanen LK20. Jeg argumenterer for bruk av litterære samtaler både før, under og etter lesingen av romanen som en effektiv metode for å oppnå dette målet, samt å knytte litteraturen til andre verk og samfunnsaktuelle spørsmål. The task aims to explore how Agnar Lirhus thematizes marginalization in his work “Ellers er jeg ikke noe menneske", and how Norwegian teachers can utilize the novel to illuminate the interdisciplinary theme of " health and life skills" in literature education. Thus, the assignment has two main objectives. Firstly, it involves an analysis of Agnar Lirhus' work "Ellers er jeg ikke noe menneske," with a focus on the exploration of the theme of marginalization. Particularly emphasized is the unique narration within the narrative and its role, as well as how identity, the portrayal of "the other," and the need for belonging are expressed through the perspective of the main character, Mathilde. The second part of the assignment aims to explore how the Norwegian teacher can employ this work in teaching a 10th-grade class in lower secondary school, with the purpose of, among other things, shedding light on the interdisciplinary theme of " health and life skills " as defined in the LK20 curriculum. I argue for the use of literary discussions both before, during, and after reading the novel as an effective method to achieve this goal, as well as to connect the literature to other works and current societal issues.