Å gjøre en forskjell - en kvalitativ metasyntese om helsesykepleieres erfaringer med psykisk helse i skolehelsetjenesten.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3159928Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1389]
Sammendrag
Sammendrag
Tittel: Å gjøre en forskjell - en kvalitativ metasyntese om helsesykepleieres erfaringer med psykisk helse i skolehelsetjenesten.
Hensikt: Hensikten med denne studien har vært å undersøke eksisterende forskningsfelt på hvilke erfaringer helsesykepleiere har i møte med barn og unge med psykiske helseplager i skolehelsetjenesten. Kunnskap fra denne studien kan være nyttig for helsesykepleiere som jobber med målgruppen i skolehelsetjenesten.
Metode: I denne oppgaven er det brukt kvalitativ metasyntese som metode for å kunne sammenstille og analysere kvalitative primærartikler. Gjennom søk i databasene Cinahl, Medline og Psychinfo ble åtte (n=8) kvalitative primærartikler inkludert. Induktiv, tematisk analysemetode er benyttet for å tolke datamaterialet i de inkluderte studiene for å sammenfatte og re-analysere innholdet til en ny tekst.
Resultat: Gjennom analysearbeidet og tolkningen av datamaterialet kom det frem tre hovedtemaer: 1) Helsesykepleiere er opptatt av deres ansvar og rolle, 2) Behov for kunnskap, støtte og ressurser og 3) Helsesykepleieres personlige og profesjonelle påvirkning. Til sammen ble det materialisert 12 underkategorier til de ulike hovedtemaene.
Konklusjon: Helsesykepleiere i skolehelsetjenesten erfarer faglig usikkerhet i møte med barn og unge med psykiske helseplager. Ressursmangel ble identifisert som et hinder for relasjonsarbeidet og opparbeiding av tillit mellom helsesykepleier og elev. Helsesykepleiere erfarer profesjonell selvtillit og personlig forsterking når psykisk helsearbeid mestres. Støtte fra kollegaer og samarbeidspartnere ble sett på som en forutsetning for dette. Helsesykepleiere ønsker å jobbe helsefremmende med psykisk helse, men utilstrekkelig tid er barriere for at helsesykepleier skal kunne utføre sin rolle i helsefremmende arbeid med psykisk helse i skolehelsetjenesten. Abstract
Title: To make a difference – a qualitative metasynthesis about public health nurse´s experiences with mental health in school health services.
Aim: By examining existing research, the aim of this study was to explore public health nurses working in school health services, and their experiences meeting children and young people with mental health problems. Findings in this study can be beneficial to public health nurses working with the target group in school health services.
Method: In this study a qualitative metasynthesis was used as a method to compile and analyze qualitative research studies. By conducting searches for literature in the digital databases Cinahl, Medline and Psychinfo, eight (n=8) qualitative research articles were included. An inductive, thematic analysis was used to interpret the data in the included studies, to summarize and reanalyze the content to a new text.
Results: Through analyzing and interpreting the data, three main themes emerged: 1) Public health nurses are concerned with their responsibility and role, 2) The need for knowledge, support and resources, and 3) Public health nurse´s personal and professional impact. Further, 12 subcategories emerged within the main themes.
Conclusion: Public health nurses in school health services experience lack of professional confidence when meeting children and young people with mental health problems. Lack of resources was identified as a barrier for relationship building and establishing trust between the public health nurse and student. Public health nurses experience professional confidence and a positive impact when mental health work is perceived as mastered. Support from colleagues and cooperating partners was considered a prerequisite for this. Public health nurses want to work with mental health promotion. Insufficient time is perceived as another barrier for public health nurses to fulfil their role in mental health promotion in school health services.