Hellige planter – åndelige erfaringer : En studie av rituell praksis med ayahuasca der elementer fra naturen inngår i meningskonstruksjoner og transformasjoner
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3163223Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hellige planter – åndelige erfaringer : En studie av rituell praksis med ayahuasca der elementer fra naturen inngår i meningskonstruksjoner og transformasjoner av Silje Trym Mathiassen, Stavanger : University of Stavanger, 2024 (PhD thesis UiS, nr. 812)Sammendrag
Hovedmålet med denne studien er å kartlegge og analysere rituell praksis med ayahuasca. Studien er kvalitativ og basert på feltarbeid ved deltakende observasjon og dybdeintervjuer. Det er informantenes tilegnede erfaringer og virkelighetsforståelser som danner grunnlag for studien og som vil kunne gi nyansert forståelse for fenomenet. Studien gir svar på hva som karakteriserer rituell praksis med ayahuasca og informantenes subjektive erfaringer knyttet til den rituelle praksisen. Praksisen viser sterk affinitet til det sanselige, det kroppslige og naturorienterte. Studien belyser sammenhenger mellom det åndelige og det materielle, og analyseres som sensorisk praksis og materialistisk spiritualitet (Tanya Luhrmann, Peter J. Bräunlein).
Deltakernes erfarte transformasjoner ses i lys av mestringsstrategier og meningskonstruksjoner. Teorier om religiøs mestring (Kenneth I. Pargament) og mening (Tatjana Schnell) benyttes som analytiske redskap. Funnene forteller oss om meningskriser, reetablering av mening, mestring og menneskers åndelige lengsler i vår tid. Studien viser hvordan elementer fra naturen kan erfares som bærere av åndelighet og religiøse rammeverk og bidrar til å gi innblikk i verdensforståelser der naturen er levende, besjelet og hellig. Teorier om nyanimisme og økospiritualitet (Graham Harvey, Bron Taylor) belyser informantenes nærhet til naturen og hvordan de erfarer å kunne kommunisere med naturen, og da særlig med det de omtaler som hellige planter. Informantene forholder seg til plantene som sakramenter, autoriteter og som midler for kommunikasjon med den åndelige verden.
Erfaringsaspektet i religiøsitet utforskes og utfordres i denne studien ved at erfaringene har fremkommet etter inntak av entheogene planter som gir hallusinasjoner. Bruk av psykedelika er blitt en del av samtidsspiritualiteten i Vesten, og dette fordrer en religionsvitenskapelig diskusjon av begrepene rus- og åndelige erfaringer (Ann Taves, Christopher Partridge og Wouter Hanegraaff). Studien stiller spørsmål om erfaringenes opphav, innhold og konsekvenser, om skillelinjer mellom åndelige erfaringer og andre erfaringer, mellom kropp og åndelighet. På den måten knyttes teorier om åndelige erfaringer sammen med teorier om nyanimisme, mystisisme og nyåndelighet. Dette gir økt forståelse for det informantene beskriver som livstransformerende erfaringer. Funnene i studien viser at informantene selv kaller dette for åndelige erfaringer og at de opplever en form for ego-død under seremoniene, der grenser utviskes, og der de forenes med noe større enn seg selv. Studien viser at deltakerne erfarer dette «som å komme hjem». Åndelige erfaringer i denne studien handler om et felt som er i stadig bevegelse og som er et spenningsfelt mellom det åndelige og det materielle, det kroppslige og sanselige. Dette munner ut i et nytt begrep for å beskrive denne form for spiritualitet: entheogen enhetsspiritualitet. Det er har vært forholdsvis lite forskning på bruk av ayahuasca i religiøs kontekst i Norge. Det er mitt håp at denne studien vil kunne bidra til å utvide forståelsen av hva åndelige erfaringer og rituelle praksiser kan være og gjøre og slik gi nyansert forståelse for fenomenet. Dermed kan vi få kjennskap til en form for rituell praksis som mange i vår tid i Norge ikke kjenner til.