8 faser for å lykkes med rekrutteringsprosessen
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss teori rundt rekrutteringsprosessen. Dette har skapt grunnlag for vår egen rekrutteringsmodell. Bakgrunnen for oppgaven er basert på vår egen interesse og nysgjerrighet rundt rekrutteringsprosessen og dens konsekvenser. Viktigheten av rekrutteringsprosessen har en sentral rolle i denne studien. Oppgaven tar for seg én bedrift i klesbransjen og én bedrift i anleggsbransjen, hvor klesbransjen har stått i fokus. Her sammenliknet vi teorien opp mot utførelsen i praksis.
Bacheloroppgaven har hatt som hensikt å besvare problemstillingen:“Hva er en god rekrutteringsprosess, hva er de organisatoriske og psykososiale konsekvensene som kan forekomme av dårlig rekrutteringsprosess?”For å besvare problemstillingen har vi innhentet data fra to ulike bedrifter. I den ene bedriften gjennomførte vi deltakende observasjoner, i tillegg til tilbakemeldinger fra åtte kandidater som enten har blitt ansatt eller sluttet i den aktuelle bedriften i denne perioden.
Med grunn i funnene i vårt eget datamateriale, som blant annet viser konsekvensene av å utelukke noen faser, fant vi det nødvendig å utarbeide denne modellen for å kunne besvare oppgavens problemstilling på en helhetlig måte. Et funn vi har gjort i studien vår er at hver fase i rekrutteringsprosessen er avhengig av hverandre for at den skal fungere optimalt. Et annet funn i studien er gjennom tilbakemeldingene fra kandidatene, og vi ser særlig viktigheten av onboarding-prosessen og konsekvensene av å ikke legge fokus på dette.
Oppgaven har en diskusjonsdel hvor vi har drøftet styrker og svakheter i de to valgte bedriftene. Samtidig vil vi også komme med en reflektert vurdering på kvaliteten på utførelsen av rekrutteringsprosessen samt en oppfordring til optimal utførelse. Avslutningsvis presenterer vi en oppsummering og anbefaling til videre forskning.