Kartlegging av profesjonsfellesskapets vurderingspraksis i kroppsøving knyttet til innsats og ferdigheter - en kvalitativ studie på ungdomsskoler i Rogaland
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166839Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Denne oppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere arbeider i et profesjonsfellesskap med vurdering, og hvilke tanker de har knyttet til vurdering av innsats og ferdigheter. Bakgrunnen for valg av tematikk er at den nye læreplanen (LK20) synes å tillegge større vekt på at lærerne skal arbeide sammen i et profesjonsfellesskap og at dette ikke nødvendigvis samsvarer med egne erfaringer. Vurderingsarbeid er en stor del av en kroppsøvingslærers hverdag, og dette arbeidet synes ikke å være helt svart/hvitt ettersom det i styringsdokumentene blir vektlagt at prosessen som en viktig del av vurderingen. Kroppsøvings-lærere står i stor grad alene med store elevgrupper og derfor vil gode felles rammer og en solid vurderingskompetanse synes gjeldende for at elevene skal få en læringsfremmende og rettferdig vurdering. Oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er belyst fra et lærerperspektiv, gjennom tre fokusgruppeintervju med totalt åtte informanter, på ungdomsskoler i Rogaland. Læreplanens overordnet del og læreplan i kroppsøving har stått som et sentralt utgangspunkt for oppgaven. Sosiokulturelt læringsperspektiv har vært det teoretiske rammeverket sammen med teori og tidligere forskning rundt på vurderingsarbeid i kroppsøving. Studiens funn viser til at det ikke arbeids i profesjonsfellesskapet med vurdering i kroppsøving i den grad det kan være ønskelig fra både styringsdokumentenes og lærernes perspektiv. Til tross for dette har to av skolene våre en relativt lik vurderingspraksis, og de viser til at de har hatt gode diskusjoner med kollegaer. Når det gjelder innsats og ferdigheter deler lærerne synet på at innsats skal være en stor del av vurderingen, mens ferdigheter spesielt i form av tekniske ferdigheter ikke skal legges mye vekt på. Synet på hva innsats innebærer er også ganske likt på de tre skolene, og innebærer elementer som å «være i aktivitet», «gjøre sitt beste» og «gi gass». Ferdighetsbegrepet kobles av de fleste lærerne opp mot tekniske ferdigheter.