Analog vs. Digital: En analyse av Samtaledynamikk i Gruppearbeid på Mellomtrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan medieaspektet, i samarbeid blant elever på mellomtrinnet, påvirker kommunikasjonen mellom dem, med fokus på diskusjoner i to studiegrupper. Studien har hatt utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan blir samtalen i gruppearbeid påvirket av om arbeidet skjer analogt eller digitalt? En gruppe arbeidet analogt med veggavis, og en gruppe arbeidet digitalt med en PowerPoint-presentasjon. Ved å samle og analysere dataene med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming, har jeg identifisert forskjeller i samtalenes dynamikker avhengig av det anvendte mediet. Studien gir et innblikk i hvordan valget av medieformat påvirker gruppesamtaler på mellomtrinnet. Formålet har vært å utforske hvilke typer samtaler som oppstår når elevene arbeider analogt versus digitalt. Gjennom dyptgående observasjoner og analyser har jeg identifisert tydelige likheter og forskjeller i forekomsten av de ulike samtaletyper og mellom de to gruppene. På et overordnet nivå antyder resultatene at undervisningspraksiser og skolens tilnærming har stor innvirkning på samtalene. På mikronivå viser analysen derimot at mediene i seg selv har en betydelig effekt på samtalene. Disse funnene indikerer behovet for en mer bevisst tilnærming til undervisningsmetoder i den digitale tidsalderen, da det ikke bare er medievalget som påvirker samtalestilen, men også skolens- og lærerens undervisningstilnærming.