Å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet.
Abstract
I dette forskningsprosjektet er temaet “å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet” og vi har hatt som formål å finne ut hvordan elever på 6. trinn opplever å skrive fortelling med og uten skrivestøtte. Dette har vi undersøkt med å gjennomføre to skriveopplegg i én klasse. Den ene skriveoppgaven handlet om at elevene skulle være en Disney-karakter for en dag og var uten noe form for skrivestøtte. Den andre skriveoppgaven handlet om at elevene skulle skrive en spennende fortelling med fokus på å utvide øyeblikket. I denne oppgaven fikk elevene bygge opp forkunnskapene med gjennomgang av ulike virkemidler som brukes for å skrive en spennende fortelling og for å utvide øyeblikket. I tillegg fikk de se på en modelltekst og de fikk fylle ut en grafisk skriveramme før de begynte på fortellingen. I denne skriveoppgaven hadde elevene også nedtelling på tavlen og passende bakgrunnsmusikk mens de skrev.
Det teoretiske rammeverket i dette forskningsprosjektet er basert på teorier om skriving, motivasjon, identitet og sjanger. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i læreplanen. Vi har trukket frem teoretikere som hevder at skrivestøtte hjelper elevene, i tillegg til teoretikere som argumenterer for mulige negative konsekvenser med bruk av skrivestøtte.
Vi har valgt en kvalitativ metode for å undersøke skriving på mellomtrinnet. Forskningsprosjektet er inspirert av komparativ case. Datamaterialet vårt består av notater fra observasjon, innsamlede elevtekster og transkripsjoner av to fokusgruppeintervju. Utvalget bestod av fem elever som har løst skriveoppgavene på ulike måter.
Funnene våre har vist at elevene bruker skrivestøtte i varierende grad. Noen av elevene ga uttrykk for at skrivestøttene bidro til at de skrev mer og at de kom raskere i gang. Andre elever hadde ikke behov, eller lyst, til å bruke skrivestøttene. Resultatene i dette forskningsprosjektet viser at lærere må ha kunnskap om de ulike elevene i et klasserom og at man må tilpasse bruken av skrivestøtter med utgangspunkt i elevforutsetningene. Det vil altså variere hvilke behov for skrivestøtte elever har å møte med ulike skriveoppgaver i skolen. In this research project, the theme is "to write a story with and without writing scaffolding on the intermediate level", and our aim has been to investigate how sixth-grade pupils experience writing a story with and without writing scaffolding. This was explored by giving out two writing assignments in a class. One writing assignment involved students imagining themselves as Disney characters for a day, without any form of writing support. The other task required students to write an exciting story focusing on expanding the moment. In this assignment, students were given an overview of the tools used to write an engaging story and to expand moments. Additionally, they were shown a model text and filled out a writing frame before starting their story. During this task, students also had a countdown on the board and suitable background music while writing.
The theoretical framework of this study is based on theories about writing, motivation, identity, and genre. In addition, we have based it on the curriculum. We presented theorists who argue that writing scaffolding aids students, as well as theorists who argue for the consequences of using writing scaffolding.
We have chosen a qualitative method to investigate writing in middle school. The research project is inspired by a comparative case study approach. Our data material consists of notes from observation, collected student texts and transcription of two focus group interviews. The selection consisted of five pupils who approached the writing tasks in different ways.
Our findings have revealed that pupils use writing scaffolding to varying degrees. Some pupils expressed that the writing scaffolding helped them write more and get started more quickly. Other pupils did not feel the need, or desire, to use all the writing scaffolding. The results of the research project show that teachers need to have knowledge of the diverse needs of pupils in a classroom and that the use of writing scaffolding should be tailored to individual pupils needs. Therefore, the requirement for writing scaffolding will vary among pupils depending on the specific writing tasks they encounter in school.