Hvordan kan kroppsøvingslærere legge til rette for elevenes autonomi i kroppsøving
Abstract
Den norske befolkningen sitter mer og mer i ro (Folkehelseinstituttet, 2023). Kroppsøvingsfaget er en av arenaene som kan gjøre noe med dette på grunn av antall timer elever har i faget, samt at hovedessensen ved det er livslang bevegelsesglede (Kunnskapsdepartementet, 2019). Selvbestemmelsesteorien (Sdt) sier at mennesket er avhengig av oppfyllelsen av tre grunnleggende psykologiske behov for deres indre motivasjon og velvære. Dette er behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Autonomi blir ekstra vektlagt på grunn av at gjennom tilfredsstillelse av autonomi blir det lettere for mennesket å oppfylle de to andre behovene (Deci & Ryan, 2017). Denne studien sitt poeng var dermed å finne ut hvordan kroppsøvingslærere kan tilrettelegge for elevenes autonomi i faget. Dette ble gjort ved bruk av kvalitativ metode, med både intervju og observasjon av tre informanter fra Rogaland. Gjennom intervju og observasjon ble det klart at kroppsøvingslærere legger stor vekt på elevmedvirkning i arbeidet med å gi elevene autonomi i faget. Autonomi i form av elevmedvirkning kunne vise seg på flere forskjellige måter, inkludert gjennom aktivitetene brukt eller i områder rundt undervisningen, for eksempel i årsplaner eller små justeringer underveis. Å bruke elevene selv som pedagoger for hverandre kom også frem som en form for autonomi der de i større grad fikk være med å påvirke aktivitetene for seg selv og andre. Å gi elevene autonomi hadde også noen konsekvenser både positivt og negativt. Ulempene var at det tar lengre tid å planlegge, samt å tilpasse for den enkelte. Derimot hvis læreren var suksessfull med å legge til rette for å støtte opp om elevenes autonomi i faget hadde det positiv påvirkning for elevenes motivasjon, spesielt for de som informantene kalte for middelselevene. The Norwegian population is becoming increasingly sedentary (Folkehelseinstituttet, 2023). Physical education is one of the arenas that can address this issue due to the number of hours students participate in physical education at school, as well as the primary essence of the subject, which is lifelong enjoyment of physical activity (Kunnskapsdepartementet, 2019). Self-determination theory states that humans depend on the fulfillment of three basic psychological needs for their intrinsic motivation and well-being, namely autonomy, competence, and relatedness. Autonomy is particularly emphasized because through the satisfaction of autonomy, it becomes easier for individuals to fulfill the other two needs (Deci & Ryan, 2017). The purpose of this study was therefore to find out how physical education teachers can facilitate students' autonomy in the subject using self-determination theory. This was done using a qualitative method, including both interviews and observations of three informants from Rogaland.
Through interviews and observations, it became clear that physical education teachers place great emphasis on student involvement in decision-making in their efforts to provide autonomy in the subject. Autonomy in the form of student involvement in decision-making could manifest in various ways, including through the activities used or in areas surrounding teaching, such as annual plans and small adjustments in the lessons. Using the students themselves as educators for each other also emerged as a form of autonomy, where they had greater influence on the activities for themselves and others. Providing students with autonomy also had some consequences, both positive and negative. The drawbacks were that it took longer to plan and facilitate for the individual. The effects of giving students autonomy in the subject on the other hand were the positive impact on student motivation, especially for those the informants referred to as the average students.