Lesing på skjerm vs. lesing på papir: Et utvalg elever og læreres preferanser og refleksjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166846Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Denne studien utforsker hvilke preferanser et utvalg elever og lærere på mellomtrinnet har og hvilke refleksjoner de gjør seg angående lesing på skjerm og lesing på papir. På bakgrunn av dagens økende tilgjengelighet av digitale enheter i norske skoler, tar studien for seg et relevant og dagsaktuelt tema, og utforsker både de praktiske og teoretiske aspektene ved digitale versus tradisjonelle lesemetoder.
Studiens teoretiske ramme bygger på litteratur innen leseteori og -forskning, hvor den ser nærmere på leseforståelse, leseferdigheter, og forskjeller mellom papirbasert og skjermbasert lesing. Den drøfter hvordan digitale tekster, med sine multimodale egenskaper, skaper nye utfordringer og muligheter for lesing. Videre tas lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse opp, noe som understreker betydningen av lærernes evne til å navigere i en stadig mer digitalisert skolehverdag. Studien bruker en kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer og fokusgruppeintervjuer for å samle inn data fra både lærere og elever. Utvalget bestod av tre lærere som underviser på mellomtrinnet, samt tre fokusgrupper der to av gruppene hadde fire elever, mens en av gruppene hadde to elever. Gjennom intervjuene utforskes det hvordan lærere og elever oppfatter og håndterer lesing på skjerm sammenlignet med papir, og hvilke refleksjoner de gjør seg om bruk av digitale enheter i undervisningen.
Studien avdekker at det er ulike preferanser og refleksjoner rundt lesing på skjerm og lesing på papir blant både lærere og elever. Noen setter pris på tilgjengeligheten og de nye funksjonene som digitale tekster tilbyr, mens andre fortsatt foretrekker papir for dypere leseforståelse og konsentrasjon. Det kommer frem at læreres digitale kompetanse er avgjørende for hvordan digitale medier integreres i undervisningen, og at det er behov for strategier som kan balansere bruk av digitale og trykte medier. Elever og lærere rapporterer ulike preferanser, noe som understreker viktigheten av å tilpasse undervisningsmetoder og materialer etter individuelle behov.
Studien peker på at digitaliseringen har både positive og negative sider, og at det er viktig å være oppmerksom på de potensielle distraksjonene og utfordringene ved lesing på skjerm. Videre fremhever studien behovet for videre forskning for å forstå de langsiktige effektene av skjermlesing på leseferdigheter og kognitive prosesser. Et forslag er at fremtidige studier bør fokusere på å utvikle pedagogiske tiltak som kan støtte elever og lærere i å håndtere utfordringene knyttet til lesing på skjerm. Samlet gir studien et bidrag til forståelsen av hvordan digitaliseringen påvirker lesevaner og pedagogiske praksiser, og den åpner for en videre diskusjon om hvordan skoler best kan inkludere teknologi for å støtte elevers læring og utvikling i dagens digitale samfunn. This study explores the preferences of a sample of students and teachers in middle school and the reflections they make regarding screen reading versus paper reading. Given the increasing availability of digital devices in Norwegian schools, the study addresses a relevant and timely topic, investigating both the practical and theoretical aspects of digital versus traditional reading methods.
The study's theoretical framework draws on literature in reading theory and (empirical) research, examining aspects such as reading comprehension, reading skills, and differences between paper-based and screen-based reading. It discusses how digital texts, with their multimodal characteristics, present new challenges and opportunities for reading. Furthermore, the study addresses teachers' professional digital competence, emphasizing the importance of teachers' ability to navigate an increasingly digitized school environment. The study employs a qualitative approach using semi-structured interviews and focus group interviews to collect data from both teachers and students. The sample consisted of three teachers teaching at the middle school level, as well as three focus groups, with two of the groups comprising four students each and one group comprising two students. Through the interviews, the study explores how teachers and students perceive and handle screen reading compared to paper reading, as well as their reflections on the use of digital devices in education.
The study reveals that there are varying preferences and reflections regarding screen reading and paper reading among both teachers and students. Some appreciate the accessibility and new features that digital texts offer, while others still prefer paper for deeper comprehension and concentration. It emerges that teachers' digital competence is crucial for how digital media are integrated into teaching, and there is a need for strategies that can balance the use of digital and printed media. Students and teachers report different preferences, underscoring the importance of adapting teaching methods and materials to individual needs.
The study highlights that digitalization has both positive and negative aspects, and it is important to be aware of the potential distractions and challenges of screen reading. Furthermore, the study emphasizes the need for further research to understand the long-term effects of screen reading on reading skills and cognitive processes. A suggestion is that future studies should focus on developing educational measures that can support students and teachers in addressing the challenges associated with screen reading. Overall, the study contributes to understanding how digitalization affects reading habits and educational practices, and it opens for further discussion on how schools can best integrate technology to support students' learning and development in today's digital society.