Deltagelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166847Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1159]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva som fører til økt deltagelse blant elever på mellomtrinnet. Deltagelse har gjennom oppgaven blitt definert som å aktivt ta del i de aktivitetene som foregår i kroppsøvingsundervisningen. Gjennom en kvalitativ undersøkelse som besto av intervjuer gjennomført på to ulike skoler i Rogaland, har vi fått et innblikk i tematikken fra både elever og lærere. Utvalget vårt bestod av 4 lærere og 23 elever, hvor 5-6 elever har tilhørt klassemiljø som hver av de 4 lærerne har hatt ansvar for å lede. Vi har vært opptatt av at lærerne som deltok som informanter skulle representere ulik erfaring, kjønn og alder. Samtidig skulle de to skolene som deltok i forskningen representere to forskjellige skolemiljø og kontekster, en byskole og en bygdeskole.
Hovedfunnene i forskningen knytter vi opp mot selvbestemmelsesteoriens grunnleggende psykologiske behov, der autonomi, kompetanse og tilhørighet står sentralt. Funn som kan knyttes til autonomi indikerer at elever ønsker å delta aktivt i kroppsøvingstimen dersom de får påvirke aktivitetene som foregår i faget. Det å åpne for økt elevpåvirkning kan gjøres på ulike måter. Funn vi gjør, og som kan settes i forbindelse med et kompetansebehov, viser at det å tilpasse vanskelighetsgraden i kroppsøvingsaktiviteter, kan medføre at flere elever opplever mestring i faget. Variasjon av aktiviteter er et annet funn som kan knyttes til kompetanse, et funn som understreker viktigheten av at det varieres både i aktiviteter, men også temaer i kroppsøvingsundervisningen. Funn som kan knyttes til tilhørighetsbehov, trekker frem hvordan samarbeid mellom elevene i kroppsøvingsaktiviteter kan føre til økt grad av elevdeltagelse. I forskningen vår finner vi videre at gode relasjoner mellom elevene, og mellom elevene og læreren, har betydning for grad av opplevd tilhørighet og et ønske om deltagelse. Andre funn, som ikke på samme måte kan knyttes til selvbestemmelsesteorien, viser at det er faktorer som læreren ikke kan kontrollere i sin undervisning, men som læreren likevel må forholde seg til. Disse kan blant annet knyttes til faktorer i hver elevs hjemmemiljø, hendelser som kan oppstå i friminuttet, og ulike garderobesituasjoner. I tilknytning til slike faktorer, viser det seg avgjørende med et godt skole-hjem-samarbeid, og å håndtere eventuelle spenninger eller konflikter mellom elevene tidlig. Det å arbeide med å ufarliggjøre kropps- og prestasjonspress er også noe skolen og kroppsøvingslærere kan legge til rette for.
Alle funnene som fremkommer av denne forskningen viser til det grunnlaget som ligger til rette for elevers ønske om deltagelse i kroppsøvingsfaget. Det er funn som kan anvendes og legges til grunn for planlegging, gjennomføring og evaluering av kroppsøvingsundervisning. Gjennom pedagogiske og didaktiske diskusjoner av disse funnene, kan lærere øke sin bevissthet rundt kroppsøvingsdidaktiske valg som tas. Gjennom bevisste og kvalifiserte valg, kan den enkelte lærer øke grad av deltagelse blant elevene i sin kroppsøvingsundervisning. The aim of this thesis is to investigate what leads to increased participation among pupils at intermediate level in Norwegian schools. In this thesis, participation is defined as actively taking part in the activities that take place in physical education. Through a qualitative research design that consisted of interviews conducted at two different schools in Rogaland, we have gained insight from both pupils and teachers. Our selection of participants consisted of 4 teachers and 23 students, of which 5-6 students belonged to a class environment that each of the 4 teachers were responsible for leading. We have emphasized that the teachers who participated as informants should represent different work experience, gender and age. At the same time, we wanted the two schools that participated in the research to represent two different school environments and contexts: an urban school and a rural school.
We have chosen to link the main findings in this research to the basic psychological needs of the self-determination theory, where autonomy, competence and sense of belonging are core values. Findings that can be linked to autonomy indicate that pupils want to participate actively in physical education lessons if they can influence the activities. Opening up for increased student influence can be done in various ways. Findings in our research, which can be linked to a need for competence, show that adapting the level of difficulty in physical education activities can lead to a greater sense of mastery among pupils. Variation of activities is another finding that can be linked to competence, a finding that underlines the importance of variation both in activities, but also in the overall themes in physical education. Findings that can be linked to a sense of belonging highlight how cooperation between pupils in physical education activities can lead to an increased degree of participation among pupils. In our research, we also find that good relations between the students, and between students and teacher, are important for the degree of perceived belonging and a desire for active participation. Other findings, which cannot be linked to the self-determination theory in the same way, show that there are factors which teachers cannot control in their teaching, but which they must nevertheless deal with. These can, among other things, be linked to factors in each student's home environment, events that may occur during school breaks, and various changing-room situations. In connection with such factors, good cooperation between the school and the home, and handling any tensions or conflicts between students at an early stage, prove crucial. Working to reduce body and performance pressure is also something the school and physical education teachers can facilitate.
All the findings that emerge from this research point to the basis that promotes the pupils' desire for active participation in physical education. These findings can be used as a starting point for planning, implementation and evaluation of physical education teaching. Through pedagogical and didactic discussions of these findings, teachers can increase their awareness of physical education didactic choices that are made. Through conscious and qualified choices, teachers can increase the level of participation among pupils in their physical education classes.