Innføringstilbud for nyankomne elever sett fra nærskolens ståsted: En analyse av erfaringer og observasjoner
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker læreres og skolelederes erfaringer knyttet til innføringstilbudene for nyankomne elever, og ivaretakelsen av denne gruppen. Krigen i Ukraina har ført til rekordmange bosatte flyktninger i Norge, som har resultert i en betydelig økning av elever ved innføringstilbudene og enkelte nærskoler. Oppgavens empiri tar utgangspunkt i to skoler, ved to ulike kommuner, som henholdsvis anvender innføringsklasser og innføringsskoler som sine metoder for innføringstilbud.
Problemstillingen til oppgaven er som følger: «Hvilke erfaringer har lærere og ledere med kommuners tilrettelegging for nyankomne flyktning- og migrant elever?» For å besvare problemstillingen bruker vi en kvalitativ forskningsmetode. Med skoleledere har vi gjennomført en-til-en intervjuer, mens med lærere har vi gjennomført fokusgruppeintervjuer. Funnene fra disse intervjuene er analysert og kategorisert med utgangspunkt i teoretiske perspektiver innen integrering, fellesskap, sosiokulturell læringsteori og kulturell kapital.
Studien viser at samtlige informanter mener innføringstilbudene er avgjørende for å sikre gode forutsetninger for nyankomne elever. En av skolene opplever økende utfordringer som følge av det økte elevtrykket fra innføringstilbudet. Informantene ved begge kommuner presiserer et behov for utvidelse av innføringstilbudene for å imøtekomme den økte innvandringen. Videre opplever lærerne at manglende ressurser og kompetanse ved nærskolene, utfordrer ivaretakelsen av elevgruppen. De etterlyser spesielt læremidler og hjelpemidler med fokus på tilrettelagt undervisning. Informanter ved begge kommuner ser styrker ved deres egen, men også den andres innføringstilbud. Innføringsskolens dype og brede kompetanse blir løftet frem, mens innføringsklassenes sosiale arena tilknyttet nærskolen anses som dens største styrke.
Denne oppgaven belyser viktige erfaringer fra nærskolen og gir samtidig et innblikk i forbedringsmuligheter. Forhåpentligvis kan denne oppgaven bidra til videre refleksjon og forbedring i skolen, samt kunne inspirere til videre forskning. Ved å lytte til de som arbeider tett med elevene, kan vi muligens forbedre skolens evne til å møte både læreres og elevers behov. This master’s thesis explores teachers’ and school leaders’ experiences related to the introductory programs for newly arrived students, and the care of this group of pupils after their transfer to their local school. As a consequence of the war in Ukraine, there have been two consecutive record years in the number of settled refugees in Norway. This has led to a significant increase in the number of pupils at the introduction programs, and eventually the local schools. This thesis focuses on two schools, in two different municipalities, that use introductory classes and introductory schools, respectively, as their method of introduction. The research question of the thesis is as follows: “What are the experiences of teachers and school leaders with municipalities’ facilitating actions for newly arrived refugee and migrant pupils?”
To answer the research question, a qualitative research method was used. One-on-one interviews were conducted with school leaders, while focus group interviews were conducted with teachers. Analytically, the findings were categorized and linked to theoretical perspectives on integration, community, sociocultural learning theory and cultural capital.
The study shows that all informants regard the introductory programs as crucial for giving newly arrived students good conditions for further schooling. One of the schools is experiencing increasing challenges as a result of the increased number of pupils received from the introduction program. The informants at both municipalities emphasize the need to expand the introductory programs to accommodate the increased demand. Furthermore, teachers feel there is a lack of resources and expertise at the local schools to take care of this group of pupils after the transfer. Teaching materials and aids are desired, with a particular focus on adaptive teaching. The informants see strengths in both their own and the other municipality’s introductory programs. In the case of the introductory school, the deep and broad expertise is highlighted, while in the case of the introductory classes, it is the social presence of the local school that is highlighted.
This thesis sheds light on important experiences from local schools, and provides an insight into what is seen as opportunities for improvement. Hopefully, this thesis can contribute to further reflection and improvement in the subject, as well as inspire further research in the area.