Paramedisinere i møte med barnemishandling
Abstract
Bakgrunn: Paramedisinere har begrenset erfaring med å håndtere barn, noe som kan føre til usikkerhet rundt hvordan man undersøker og vurderer tilstanden deres. Vår erfaring fra praksis er at prehospitalt personell er usikre på hvordan man gjenkjenner barnemishandling og hvilke kriterier som må være tilstede for å melde til barnevernet. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan læringsverktøy kan bidra til at paramedisinere kan bli bedre til å gjenkjenne og rapportere barnemishandling. Vi skal se på viktigheten av å bruke læringsverktøy for å øke kompetansen til paramedisinere for å kunne løse oppdrag der det forekommer barnemishandling. Metode: Denne oppgaven er skrevet som et litteraturstudie med systematisk søk etter relevante artikler som skal besvare vår problemstilling. Hovedsøk ble gjort i Medline og Cinahl Fulltext hvor vi endte opp med fire hovedartikler.Resultat: Studiene anvendte digitale læringsverktøy i form av e-læring og web-basert læringsintervensjon, samt simuleringscaser. I den ene studien ble prosedyrebasert screeningverktøy benyttet i et forsøk på å se barnemishandling fra en annen synsvinkel og forbedre rapportering. Læringsverktøyene bidro til økt kompetanse- og prestasjonsutvikling, samt økt mestringstro. Screeningverktøyet førte til økt rapportering.Konklusjon: Læringsverktøy kan bidra med kompetanse- og prestasjonsutvikling, mestringstro og rapportering for paramedisinere i møte med barnemishandling. Det er behov for opplæring ved hjelp av varierte læringsverktøy og jevnlig repetisjon for å opprettholde kompetanse, samt at disse kan implementeres i en prehospital hverdag. Det trengs mer forskning nasjonalt og internasjonalt angående barnemishandling i prehospital kontekst som kan bidra til bedre kompetanse hos paramedisinere.