Identifisering av fortettingsmuligheter i Ålgård: Analyse, evaluering og mulighetsstudie av transport- og mobilitetsinfrastruktur.
Abstract
NORSK VERSJON:Transport og mobilitet er et uatskillelig del av enhver tettsted. I forbindelse med fortetting av Ålgård, er det hensiktsmessig å evaluere muligheter, utfordringer og begrensninger som har sitt opphav i transport- og mobilitetsektoren. Forhold relatert til tilgjengelighet til en rekke funksjoner kan gi føringer på hvordan fortetting bør gjennomføres, både før å sikre best mulig tilgjengelighet til eksisterende funksjoner, men samtidig ikke utsette eksisterende trafikknettverk for et ekstraordinær påkjenning fra et generert trafikk.
Identifisering av områder med best mulig tilgjengelighet skal sikre samtidig, at fremtidige reiser kan utføres ved bruk av et reisemiddel og helst bærekraftig (til fots, på sykkel eller ved bruk av buss). Ved å utføre et dyp og detaljert analyse av eksisterende funksjoner (innen næring og tjenesteyting, utdanning, kulturvirksomhet, helse, omsorg, fritid og friluft) og hvordan veginfrastrukturen forbinder disse elementene med boligområder, er det mulig å svare på spørsmålet: hvordan kan områder for fremtidig fortetting i Ålgård identifiseres slik at tilgjengeligheten til vesentlige funksjoner maksimeres, samtidig som det opprettholdes muligheter for bærekraftig og unimodal transport og minimeres negative konsekvenser for det eksisterende vegnettverket.
Infrastruktur og urbane/sosiale funksjoner i Ålgård er i stor grad sentralisert i sentrum. De fleste funksjonene og byens tyngdepunkt befinner seg i sentrum og like ved. Dette medfører at trafikken og all mobilitet er i stor grad konsentrert i sentrum, og innbyggere fra alle grunnkretser er nødt til å dra mot sentrum, eller en av 2 tilhørende lokal næringspunkt på Solås eller Opstad. Dessuten viser analyser av veg- og gatesystemet, at det er sterk hierarki av alle veger og gater i Ålgård. Sanering av vegsystemet slik at all trafikk ledes inn mot hovedtransportårer som går gjennom sentrum, fører til at det er lav gjennomgangstrafikk langs nabolag og det er et klart og tydelig system. Samtidig er det utfordring når det skal ferdes mellom to ikke sentrumsnære områder, da alle kjøreveger er rettet mot sentrum. Infrastruktur for gående og syklende er derimot mer fleksibel, med større spredning og gir mulighet til å ferdes på tvers av boligområder, selv til tross for et ikke sammenhengende nettverk i de fleste områdene.
Ved å simulere reell avstand basert på OpenStreetMap-databasen, ble det kartlagt tilgjengelighet i Ålgård. Tilgjengelighet som et resultat av reell avstand, funksjonens størrelse og relasjon til andre funksjoner (bl.a. parkeringstilbudet for motoriserte kjøretøy). Kombinasjon av ulike resultater fra utførte analyser (og eksterne datakilder) gir klare føringer på hvordan fortetting bør foregå, og hvilke tiltak eventuelt må innføres for å styrke handlingsrommet. Eksisterende utforming av veg- og gatenett verket og plassering av funksjoner fører til at handlingsrommet begrenses til sentrum og sentrumsnære områder, slik at fortetting med hensyn til bærekraftig og unimodal samferdsel er ikke svært givende på ytre grensene. Et elastisk tilnærming til utvikling av både funksjoner (tilbudet) og infrastruktur (transportmuligheter/tilgjengelighet) kan gi potensielt stor gevinst, samtidig som det kan utløses et svært latent etterspørsel (og eventuelt indusere enkelte reiser) for bærekraftige reiser. Utviklingen bør foregå på flere dimensjoner, hvor ulike infrastrukturer og funksjoner utvikles, samtidig som det ivaretas sosiale forhold, økonomi og miljø i Ålgård.
Evaluering av alle forhold i forbindelse med fortetting er krevende og tilnærmet umulig i en begrenset tidsperiode og begrensede ressurser. Analysen utført for Gjesdal kommune skal fungere som et supplerende og rådgivende dokument i deres videre arbeid, dermed er det både åpne og lukkede resultater presentert, som gir myndighetene og planleggere i Ålgård tilpasse resultatene og antakelser til andre analyser, som de selv utfører i fremtiden. Resultatene i denne formen gir samtidig mulighet til å implementere egne endringer og forstå utførte handlinger, i tilfellet antakelser eller behov endrer seg vesentlig i fremtiden. Til tross for endrede situasjon i byplanlegging, er tiltakene og resultatene satt i et langsiktig tidsperspektiv og usikkerhet forbundet med fremtidig utviklingsperspektiv i Ålgård er tatt hensyn til.
ENGLISH VERSION:Transport and mobility are inseparable aspects of any urban area. In the context of the densification of Ålgård, it is appropriate to evaluate the opportunities, challenges, and limitations arising from the transport and mobility sector. Issues related to accessibility to various functions can guide how densification should be implemented, both to ensure the best possible accessibility to existing functions and to avoid placing an extraordinary burden on the existing traffic network from generated traffic.
Identifying areas with the best possible accessibility should ensure that future trips can be carried out using a single mode of transportation and preferably in a sustainable manner (on foot, by bicycle, or by bus). By conducting a deep and detailed analysis of existing functions (including commerce and services, education, cultural activities, health, care, leisure, and outdoor activities) and how the road infrastructure connects these elements with residential areas, it is possible to answer the question: How can areas for future densification in Ålgård be identified so that accessibility to essential functions is maximized, while maintaining possibilities for sustainable and unimodal transport and minimizing negative impacts on the existing road network?
Infrastructure and urban/social functions in Ålgård are largely centralized in the town center. Most functions and the town's focal points are located in the center and nearby. This results in traffic and mobility being highly concentrated in the center, and residents from all districts are required to travel towards the center, or to one of the two associated local commercial points in Solås or Opstad. Moreover, analyses of the road and street system show a strong hierarchy of all roads and streets in Ålgård. The design of the road system, which channels all traffic into the main transport arteries through the center, leads to low through-traffic along neighborhood streets and a clear, defined system. At the same time, there is a challenge when traveling between two non-central areas, as all roads are oriented towards the center. Infrastructure for pedestrians and cyclists, however, is more flexible, with greater distribution, allowing travel across residential areas despite a non-continuous network in most areas.
By simulating real distance based on the OpenStreetMap database, accessibility in Ålgård was mapped. Accessibility, as a result of real distance, the size of the function, and its relationship to other functions (including parking availability for motorized vehicles), was analyzed. The combination of various results from the conducted analyses (and external data sources) provides clear guidelines on how densification should proceed and what measures may need to be introduced to strengthen flexibility. The existing design of the road and street network and the placement of functions limit the flexibility to the center and surrounding areas, making densification with respect to sustainable and unimodal transportation not very beneficial at the outer boundaries. An elastic approach to the development of both functions (supply) and infrastructure (transport options/accessibility) can yield significant benefits while potentially triggering a latent demand (and possibly inducing certain trips) for sustainable travel. Development should take place across multiple dimensions, where different infrastructures and functions are developed, while considering social conditions, economy, and environment in Ålgård.
Evaluating all aspects related to densification is challenging and nearly impossible within a limited time frame and resources. The analysis conducted for Gjesdal Municipality is intended to serve as a supplementary and advisory document in their ongoing work. Therefore, both open and closed results are presented, providing authorities and planners in Ålgård with the ability to adapt the results and assumptions to other analyses they may conduct in the future. These results also allow for the implementation of their own changes and understanding of actions taken, in case assumptions or needs change significantly in the future. Despite the changing situation in urban planning, the measures and results are set in a long-term perspective, and uncertainty associated with future development perspectives in Ålgård has been taken into account.