Kunnskap om tvang hos helsepersonell. Hva legges til grunne for å bruke tvangsmiddel på lukket sengepost.
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Det er en overordnet målsetting å redusere tvang i psykisk helsevern. Bruk av tvang har negative konsekvenser, både fysiske og psykiske, for både helsepersonell, pasienter og pårørende. Helsepersonell kan oppleve tvangsbruk som en svært krevende del av jobben, og det kan være utfordrende å håndtere komplekse etiske dilemmaer knyttet til bruk av tvang i arbeidet.
Hensikt og problemstilling: Den formelle tvangen er hjemlet i lovverk. Opplæring og oppfølging i bruk av tvangsmidler kan variere. Ofte er det assistenter og helsefagarbeidere som står i situasjoner selv om det formelle ansvaret ligger hos sykepleiere og leger. Problemstillingen er: «Hva legges til grunne for å iverksette tvang på lukket sengepost?».
Metode og utvalg: Det er gjennomført en intervjustudie basert på kunnskapen og erfaringen til fem informanter som har erfaring med tvangsmiddelbruk på lukket sengepost. Inklusjonskritereier var at det har vært med på situasjoner der tvangsmiddel er brukt på pasienten og situasjoner der de selv har iverksatt tvangsmiddel i tillegg hadde pasienten minimum 3 års ansettelse i psykiatrien.
Analyse: Analysen er blitt gjennomført ved hjelp av Lindseth og Nordbergs fenomenologisk-hermeneutisk analyse.
Resultater: Funnene er samlet i fire undertema: Bruken av tvang i psykiatrien, Opplæring, oppfølging og kvalitetssikring, etiske og juridiske betraktninger, og personal- og pasientsikkerhet
Konklusjon: Funnene kan indikere, at majoriteten av tvangsbruk til informantene skjer når de «løper på alarm». Disse situasjonen kan være uoversiktlige og kaotiske, dette kan medføre et moralsk stress, da personalet er involvert i tvangsbruk med lite til ingen informasjon. Også relasjon til medarbeidere kan spille inn som faktor ved iverksettelse av tvang. Samtlige nevner mangelfull opplæring om tvang på skole og svarene variere i henhold til videre oppfølgning av tvang som et kunnskapsfelt etter de har startet jobb i psykiatrien.
Nøkkelord: tvangsmidler – helsepersonell - moralsk stress – etisk refleksjon Abstract
Background: An overarching objective is to reduce coercion in mental health care. The use of coercion has negative consequences, both physical and psychological, for health personnel, patients, and relatives. Healthcare personnel may experience the use of coercion as a very demanding part of the job, and it can be challenging to handle complex ethical dilemmas linked to the use of coercion at work.
Purpose and research question: Coercion is authorized by legislation. Training and follow-up for the use of coercive measures can vary. Assistants and healthcare workers are often involved in situations even though the formal responsibility lies with nurses and doctors. The problem is: “What is the basis for using coercive measures in an in-patient care unit?”
Method and informants: An interview study was conducted based on the knowledge and experience of five informants who have experience using coercive measures in an inpatient care unit. Inclusion criteria were that they had been involved in situations where coercive measures had been used on the patient and situations where they themselves had used coercive measures. In addition, the patient had a minimum of three years of employment in psychiatry.
Analysis: The analysis has been conducted using Lindseth and Nordberg's phenomenological-hermeneutic analysis.
Results: The findings are collected in four sub-themes: Using coercive measures evaluation, knowledge, training and follow-up, ethical and legal issues, and personal- and patient security
Conclusion: The findings may indicate that coercive is used, in the majority of cases, when the informants "supporting in alarm situations." These situations can be chaotic, and further, this can cause moral stress for the staff are involved in use of coercive measures with little or no information. Relationships with co-workers can also come into play as a factor in the implementation of coercion. All mention insufficient training in coercion at school and the answers vary according to further follow-up of coercion as a field of knowledge after starting work in psychiatry.
Keywords: coercion- health personnel - moral stress - ethical reflection